Avatar billede tha_user Nybegynder
03. oktober 2002 - 09:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvis server nede gå til anden

Hejsa
Er det muligt at sætte sin dns op så hvis min primære server er nede at den så vælger en sekundær server?
Avatar billede razor Nybegynder
03. oktober 2002 - 09:28 #1
Det er sådan DNS er opbygget - der foregår helt automagisk.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2002 - 09:45 #2
som razor siger ;)

der skal bare stå en ekstra DNS adresse, så vil den automatisk blive brugt.
Avatar billede tingleff Praktikant
03. oktober 2002 - 10:10 #3
hvor skal den adresse stå på en nt 4.0 server
Avatar billede razor Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:13 #4
Du har vel en zonefil hvor du bare opsætter to NS ressource records?
Avatar billede tingleff Praktikant
03. oktober 2002 - 10:14 #5
jamen går spøgsmålet ikke ud på at hvis hans primær webserver er nede så går den til en anden webserver??
Avatar billede razor Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:18 #6
Sådan har jeg ikke opfattet det - jeg opfattede primær og sekundær som dnsservere :) - Hvis du har ret, skal løsningen ikke findes i DNS.
Avatar billede tingleff Praktikant
03. oktober 2002 - 10:21 #7
det kan jo godt være mig der er forkert på den....men hvis man ville gøre det, hvor hører spørgsmålet så til??
Avatar billede tha_user Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:22 #8
Ja, det er som tingleff siger, undskyld hvis jeg ik formulerede mig odentligt..
Jeg har oprettet et domain ved gratisdns.dk hvor deres NS er sat ved alle 4.
Men hvis min egen lokale webserver er nede kunne jeg godt tænke mig at den gik hen til en anden webserver.
Avatar billede tingleff Praktikant
03. oktober 2002 - 10:25 #9
ahaa :-)
Avatar billede razor Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:29 #10
Du skal have et program der kan determinere om serveren kører - og på baggrund af det sende brugeren videre. Jeg ville nok kigge på noget load-balancing. Du kan måske finde noget software der kan gøre det for dig, men en router (med sådanne kvalifikationer) ville nok være at foretrække.
Avatar billede tha_user Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:29 #11
Altså hvis www.domain1.dk er nede så skal dns'en pege på www.domain2.dk ....
Avatar billede razor Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:32 #12
Det kan du ikke med DNS
Avatar billede tha_user Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:32 #13
Jeg har ikke muligt for det for tiden, men ville følgende være muligt?:
Jeg opsætter min egen maskine til at den skal være primær dns og så pege på sig selv.
Sekundær og efter peger så på dowmain2, så burde det da i teorien være sådan at hvis min server er nede går den til ns2(sekundær ns)
????
Avatar billede Noone Nybegynder
03. oktober 2002 - 11:00 #14
Hvis man har den rette adgang til DNS serverene kan man godt få dem til at teste om webserveren kører, hvis ikke opdateres DNS entries til at pege på backup serveren, og når serveren kører igen, rettes tilbage... Men med 24 timers timers timeout som default på DNS entries, kan du jo selv regne ud hvad der sker i denne simple case:

Bruger A bruger DNS Server A til at kontakte webserveren. DNS Server A slå op i DNS for domænet, finder IP'en, og cacher denne 24 timer...

Webserveren går ned og DNS bliver opdateret.

Bruger B bruger DNS server B til at hente IP fra domænets DNS server og få fat i backup serveren. DNS Server B cacher denne IP i 24 timer.

Bruger C henter nu via DNS Server A IP'en på domænet, da han får det cachede svar tilbage vil hans browser ikke kunne få kontakt og siden opfattes som nede.

Webserveren kommer op igen.

Bruger D bruger DNS Server B til at få IP'en på domænets webserver. Han får det cachede svar og ryger til Backup serveren selv om den primære server kører som den skal.

Konklution: Det er muligt med DNS men langt fra optimalt.
Avatar billede Noone Nybegynder
03. oktober 2002 - 11:03 #15
Og ja, man kan bruge kortere timeouts, men det kan man altså ikke på GratisDNS.DK (I hvertfald ikke sidst jeg kiggede)
Avatar billede planetdb Nybegynder
21. oktober 2002 - 08:54 #16
Gad vide om noget load-balancing ikke kan gøre det?
Så kunne man definere mere end een IP til det pågældende domæne(redundant)..?
Avatar billede planetdb Nybegynder
21. oktober 2002 - 08:56 #17
-- altså mht. webserver delen.
/planetdb
Avatar billede tha_user Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:54 #18
Det var da en gang L***, men så fik jeg da afklaret det, tak gutter...