Avatar billede svanhovd Nybegynder
02. oktober 2002 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bash script der søger i tekstfil?

Jeg har brug for et bash script der kan søge efter en "regular expression" i en serie tekstfiler, med en bestemt extension.

Jeg kan sikkert bruge find og egrep til dette, men mere ved jeg ikke. Opgaven er sikkert ikke så kompliseret, men jeg kan abolutt ingen ting i bash :-)
Avatar billede agercon Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:04 #1
Kommandoen grep er din ven:

  grep -e "[a-e]d[1-5]" *.extension

De herligste hilsner, Claus Sørensen
Avatar billede svanhovd Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:08 #2
Det lyder jo enkelt :-)

Men kan jeg søge i filer med flere extensions med dette?

Kan jeg f.eks. skrive : grep -e "[a-e]d[1-5]" *.pl, *.txt, *.php
Avatar billede agercon Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:08 #3
-e betyder, at du søger ved hjælp af regulære udtryk

til sidst angive du hvilke filer, du vil søge i, hvor en stjerne betyder et vilkårligt antal tegn.
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:10 #4
Ja, det kan du godt.
Avatar billede svanhovd Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:11 #5
Tak for hjælpen. Findes der et sted hvor jeg kan få en oversigt over alle disse kommandoer, med tilhørende parametrer?
Avatar billede agercon Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:12 #6
Ja - men du skal huske at fjerne kommaerne, da kommandofortolkeren tror, det er en del af filnavnene.
Avatar billede agercon Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:17 #7
Der findes manual sider for de fleste Unix-kommandoer og altså også for grep:

  man grep

For en mere gennemgribende gennemgang af de mest almindelige Unix-kommandoer, vil jeg anbefale "Linux - Friheden til at lære Unix" og især kapitlet "Basal Unix":

  http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/basal-unix.html

Alle bøgerne:

  http://www.sslug.dk/linuxbog/

De herligste hilsner, Claus Sørensen
Avatar billede svanhovd Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:53 #8
Tak for hjælpen