Avatar billede kasperh Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:45 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Binært check.

Hejsa.

Jeg skal konverte et tal til nogle streger der binært viser dette tal.

Derfor skal jeg for hver streg checke om denne streg skal med i det på gældende tal.

Hvis jeg f.eks har 4 streger, der hver betyder 1,2,4,8. Og jeg så får tallet 6, skal jeg så gå igennem hver 'pind' og se om den skal vises eller ej.

Her skal den første og sidste melde false og de 2 andre melde true.

Kan jeg på nogen måde checke om det binære tal 2 f.eks skal med i tallet 7?

På forhånd tak.

Kasper
Avatar billede coltau Juniormester
02. oktober 2002 - 13:23 #1
Hvis du skal kontrollere om en bit er sat i et tal kan du gøre det således.

Bit0 = 0
Bit1 = 1
Bit2 = 2
Bit3 = 4
Bit4 = 8

if Bit2 and 7 then
  response.write "Ja"
else
  response.write "Nej"
end if
Avatar billede spermer Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:41 #2
<%tal = 7
  b = 128
  bit = 7
  for bit = 7 to 0 step -1
    if (tal - b) >= 0 then
      Response.Write("Bit" & bit & "=true<br>")
      tal = tal - b
    else
      Response.Write("Bit" & bit & "=false<br>")
    end if
    b = b / 2
  next%>