Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

TurboDb, jeg kan ikke få distinct til at virke

Jeg har alm query med
Select  DISTINCT cc.cName1, cc.cPhone, cc.cID, cc.cCountryCode, cc.cCity, cat.catCategory
from tblContactCompany as cc
          join tblContactPerson as p  on p.pcID= cc.cID
          left outer join tblCategory as cat on  cc.ccatID = cat.catID
where (p.pFirstName like :name) or (p.pSurName like :name)
order by cc.cName1

men den fjerner ikke duplicate records. Jeg har også prøvet med group by istedet, men det virkede ikke sammen med order by.
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:48 #1
Dobbelt-spørgsmål!!!
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:51 #2
ja jeg ved, men med 30 poster i alt under den anden kategori, så mente jeg ikke den ville bringe mig et svar.
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:20 #3
Det var nu også bare for at få dig til at lukke det ene spørgsmål... vi kan jo alle tage fejl af kategorierne...
Avatar billede teepee Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:27 #4
du ved godt at distinct gælder hele rækken og ikke kun name-feltet, ikke?
(Jeg checker bare)
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:45 #5
ja jeg ved det gælder hele rækken.

Jeg har netop hørt fra TurboDB firmaet at deres SQL ikke kan anvende DISTINCT. Pis.

Jeg kan ikke få det til at virke med group by og order by samtidigt.

Nogen gode ideer dertil??????

Wagner
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:46 #6
//proaccess

Klart nok, det er bare helt iorden.
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:50 #7
Select cc.cName1, cc.cPhone, cc.cID, cc.cCountryCode, cc.cCity, cat.catCategory
from tblContactCompany as cc
          join tblContactPerson as p  on p.pcID= cc.cID
          left outer join tblCategory as cat on  cc.ccatID = cat.catID
where (p.pFirstName like :name) or (p.pSurName like :name)
Group by cc.cName1, cc.cPhone, cc.cID, cc.cCountryCode, cc.cCity, cat.catCategory
order by cc.cName1
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:50 #8
eller da du alligevel laver ORDER BY efter 1. kolonne af din GROUP BY:

Select cc.cName1, cc.cPhone, cc.cID, cc.cCountryCode, cc.cCity, cat.catCategory
from tblContactCompany as cc
          join tblContactPerson as p  on p.pcID= cc.cID
          left outer join tblCategory as cat on  cc.ccatID = cat.catID
where (p.pFirstName like :name) or (p.pSurName like :name)
Group by cc.cName1, cc.cPhone, cc.cID, cc.cCountryCode, cc.cCity, cat.catCategory
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:52 #9
//proaccess

Det ligner noget af det jeg har forsøgt, men jeg får en "unknown SQl parameter type" fejl.

Wagner
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:53 #10
Min order by er tilfældigvis sat til cc.cName1 i dette kode, men er en variabel inde i mit program.
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:54 #11
Men hvis group by også sorterer, så kan jeg lige teste om jeg bare kan ændre rækkefølgen
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:58 #12
Jeg synes ikke det ser ud som om, at group sorterer anderledes, hvis jeg ændrer i rækkefølgen.

Wagner
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:59 #13
Det kan også være noget med Group By og udvalgte datatyper...

Er dine felter alm. tekst og tal, eller er der noget notat/BLOB eller lign. med... Som der så evt. ikke kan grupperes på...?
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 13:01 #14
De er alle sammen alm datatyper som String og Integer.

Wagner
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 13:09 #15
//proaccess
Det lader til at virke med at skifte rækkefølge i select og bruge group by sammen med det. Jeg tester det lige ordentligt, og så giver jeg dig nogle point. Indtil videre mange tak.

Wagner
Avatar billede wagner Nybegynder
02. oktober 2002 - 13:45 #16
//proaccess

Det virkede. Tusind tak for hjælpen.

Wagner
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2002 - 13:46 #17
Fino !