Avatar billede henrywood Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

"Dynamisk" oprettelse af arrays ud fra en tilfældig parameter

Hejsa !

Jeg har denne lille stump kode, der viser en form og giver mulighed for at indtaste en querystring og det indtastede i parameterfeltet skal så gøres tilgængeligt i form af variabler og arrays.
Koden virker fint til almindelige variabler. Skriver man f.eks i params:
parameter1=henrik+skov&parameter2=1 oprettes de to variabler parameter1 og parameter2

Men: Hvis man skriver (i paramsfeltet)
parameters[]=henrik+skov&parameters[]=1 eller evt uden [] (da man vil have de angivne værdier ind i et array  parameters som koden herunder dynamisk skal oprette, hvad skal der laves i koden således at dette array kan udskrives med f.eks foreach ??

Kode:
<?
if (isset($params))
{
  //params=dd=1&ee=66
  $params = urldecode($params);
  $parampairs = explode("&",$params);
  foreach ($parampairs as $aparam)
  {
    list ($par, $value) = split ("=", $aparam);

    $$par = $value;

  echo "$par: $value<br>";
  }
$params_encoded = str_replace(" ","+",$params);

/*
foreach ($pages as $page)
{
echo "page ".$more." ".$page."<br>";
$more++;
}
*/

?>

<HTML>

<body>
<form name="theform" action="<?=$PHP_SELF?>" method="post">
<input type="text" name="params" value="<?=$params_encoded?>">
<input type="submit" value="Send">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:26 #1
din foreach loop foroven
  foreach ($parampairs as $aparam)
  {
    list ($par, $value) = split ("=", $aparam);
    $$par = $value;
    echo "$par: $value<br>";
  }
skal ændres til:
  foreach ($parampairs as $aparam)
  {
    list ($par, $value) = split ("=", $aparam);
    if ( substr( $par, -2 ) == "[]" ) {  // der er et svinsk array-element
        ${substr($par,0,-2 )}[] = $value;
    } else { // normal parameter
        $$par = $value;
    }
    echo "$par: $value<br>";
  }

mvh JakobA
Avatar billede henrywood Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:54 #2
Takker, men hvad vis man ikke indtaster [] efter arraynavnet i paramsfeltet, men blot
parameters=dddd&parameters=eeee ???
Du får pointsne nu pga. hurtigt svar
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2002 - 12:13 #3
så bliver den samme parameter overskrevet igen og igen, og du ender med at have en enkelt $parameters variabel der indeholder 'eeee'
Avatar billede henrywood Nybegynder
02. oktober 2002 - 14:42 #4
Ja, det ved jeg, men tænkte at man kunne undgå det, men PHP kræver vist at parameterens navn er xxx[] hvis den skal behandles som array eller hvad ??
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2002 - 14:45 #5
php kræver det også ja.