Avatar billede tobias Nybegynder
21. september 2000 - 20:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Skærmstørrelse

Hey alle jer derude ... ! Jeg ville høre om det var muligt og i såfald hvordan, at lave et script i PHp eller Java script så den kan finde ud af hvor høj det aktive windue er eller skal man sige skærmhøjden minus menubarer eftersom de menubarer kan variere meget fra comp. til comp.???
Avatar billede jumper Nybegynder
21. september 2000 - 20:59 #1
Man kan selvf. afslæse selve skærmstørrelsen, men det mest praktiske tal er hvor stort det nuværende browservindue er.

clientWidth = document.all ? document.body.offsetWidth : window.innerwidth // Vinduets bredde
clientHeight = document.all ? document.body.offsetHeight : window.innerHeight // Vinduets højde

Husk at aflæse ovenstående _efter_ dit BODY tag, da IE kræver dette for at kunne aflæse bredde og højde.

/Thor
Avatar billede geeeet Nybegynder
21. september 2000 - 21:01 #2
var windowHeight;
var windowWidth;
if(document.layers){
    windowWidth = window.innerWidth;
    windowHeight = window.innerHeight;
}
else{
    windowWidth = document.body.offsetWidth;
    windowHeight = document.body.offsetHeigh;
}

Så har du to variabler med væreierne i...

Scriptet skal placeres efter dit <body>-tag, da ie bruger det ti at regne det ud..

/Geeeet
Avatar billede geeeet Nybegynder
21. september 2000 - 21:01 #3
To slow again :-)

/Geeeet
Avatar billede tobias Nybegynder
21. september 2000 - 21:01 #4
Vil det sige at det ikke virker i netscape...?
Avatar billede tobias Nybegynder
21. september 2000 - 21:03 #5
kan i lave det i php??? da jeg er lidt mere habil i php end i java script...?
Avatar billede jumper Nybegynder
21. september 2000 - 21:03 #6
Jo, ovenstående virker i både IE og Netscape. Det eneste du skal være opmærksom på, er at aflæse vinduets størrelse _efter_ dit BODY tag, da IE bruger dette som reference. I Netscape kan du aflæse det hvor du har lyst til.

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
21. september 2000 - 21:05 #7
Du kan ikke aflæse browservinduets størrelse i php, da php bliver fortolket på serveren. Det eneste sted du kan aflæse dette er i klienten, browseren, og til dette formål bruger du Javascript.

Hvad du så vil gøre med den aflæste variabel er helt op til dig. Måske vil du sende den videre til en php side, så du også kender størrelsen serverside.

/Thor
Avatar billede tobias Nybegynder
21. september 2000 - 21:09 #8
ok thanks...!

i har begge fået point jumper lidt mere end geet pga at havde fulgt op på mine spørgsmål...!

Jeg syntes man skal have point per kvakitet og ikke for hurtighed...!
Avatar billede geeeet Nybegynder
21. september 2000 - 21:15 #9
Selvfølgelig skal man det, og det er helt ok...
[skulle lige spise min burger :-)]

/Geeeet