Avatar billede ostehamster Nybegynder
28. september 2002 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Installere freeBSD som WEB, Mail og DB server?

Hejsa

Jeg har lige prøvet at installere freeBSD, det gik også fint, men jeg kan ikke gennemskue alle de pakker?

Jeg skal bare have Apache, PHP, MySQL, pop3, ftp og ssh
Hvilke pakker skal jeg have?

MVH
Christoffer
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 13:41 #1
Du skal have ports pakken installeret.
Derefter går du bare ind under /usr/ports/www/apache13 og skriver make install clean
Herefter vil den hente, kompilere og installere apache
Derefter går du ind under /usr/ports/www/mod_php4 og skriver make install clean
osv
Du kan finde programmerne i ports ved at stå i /usr/ports og skrive make search key=programnavn
eller
make search name=programnavn
Avatar billede ostehamster Nybegynder
28. september 2002 - 13:43 #2
hvad med MySQL?

dvs. jeg siger ja til ports pakken, noget med 7000 forskellige titler. Og så bruger installere jeg ikke noget under installationen, men går det bagefter?

Hvad med f.eks. mod_rewrite under apache, skal det ikke kompileres ind i for sig selv?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
28. september 2002 - 13:47 #3
er BSD i øvrigt Linux? Linux har jo tux, men BSD bruger den der deamon
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 13:49 #4
BSD er ikke linux
mysql kan du selv finde hvis du laver en søgning som jeg beskrev i svaret hvordan man laver.
ports er bare en dirstruktur - den installerer ikke nogle programmer før du beder den om det.
Avatar billede ostehamster Nybegynder
28. september 2002 - 13:52 #5
kanon, det prøver jeg imorgen

takker...

er BSD så unix?
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 14:00 #6
Ja, det er det nærmere :)

Der er en god artikel om det på http://www.extremetech.com/print_article/0,3998,a=31573,00.asp
Avatar billede ostehamster Nybegynder
28. september 2002 - 21:54 #7
Hehe, en artiklen om BSD, unix, og vises den fra en server med ASP :)