Avatar billede eerikk Nybegynder
26. september 2002 - 17:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lave thumbnails

Hej - jeg har et problem som jeg mener kunne være relevant for mange web-programmører. Jeg skal vise en oversigt med nogle billeder som nogle dumme brugere *hehe* selv har uploadet. En let måde at gøre det på, er at hente alle billederne og skalere dem til thumbnails i html, men det tager tid at hente ALLE billederne. Det ville være bedre hvis jeg, hver gang der blev uploadet et billede, samtidigt sørgede for at der blev genereret en lille tilhørende thumbnail. Problemet er så hvordan man gør dette. Er der nogen der har nogle forslag?

-Erik
Avatar billede eerikk Nybegynder
26. september 2002 - 17:14 #1
Jeg skal tilføje at jeg laver mit site i JSP, og bruger JSPSmartUpload til at uploade billeder...
Avatar billede eerikk Nybegynder
26. september 2002 - 17:19 #2
Håber på svar fra Disky som har anbefalet en anden at bruge JSP til at klare det - jeg vil gerne vide HVORDAN man så gør det...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
26. september 2002 - 20:36 #3
Hvis disky har anbefalet en anden bruger til at bruge JSP, så har det formentligt kun været til at lave selve thumbnail siden - og ikke "thumbnail-generatoren" --

I dette tilfælde er det ikke specifik JSP, der skal bruges, men mere normalt Java -- man kan så lave det som en bønne, så den kan benyttes fra JSP, hvis man vil :-)

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede =maddog= Nybegynder
26. september 2002 - 23:05 #4
De klasser du skal bruge findes sikkert i javax.ioimage hierakiet. Du skal være klar over at det er Java 1.4.
Avatar billede eerikk Nybegynder
27. september 2002 - 08:53 #5
OK... Er der nogen der har lavet noget selv, og derved kan dele noget kode eller en specifik fremgangsmåde?
Avatar billede karsten2004 Nybegynder
27. september 2002 - 10:01 #6
Hvis du laver en bean/servlet/klasse (hvad du nu syntes) og deri laver en metode der kan indlæse et image fra fil. Køre metoden getScaledInstance(int width, int height,int hints) - (du kan se java doc hvad den gør) og saver det nye image i en ny fil .. vula du har en thumbnail. Hvornår og hvordan du kalder denne metode afhænger af hvordan du har skruet dit system samme.
Avatar billede eerikk Nybegynder
29. september 2002 - 13:00 #7
Jeg har selv klaret det med et simpelt systemkald til Unix-funktionen "Convert". Men ellers tak