Avatar billede dorde Nybegynder
26. september 2002 - 10:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

directory browsing via ftp

Hej,

Jeg har en lille problem med directory browsing (nå man logger på via FTP / IIS 5.0). Dette vil sige at jeg har et site og den site har sin viritual directory: Jeg har oprettet en bruger som har fået en VD(viritual directory), men jeg kan ikke finde ud af hvordan begranser jeg hans/hendes adgang(ftp adgang) kun til hans/hendes mappe. Når jeg logger på som nyoprettet bruger kommer jeg en i min mappe men hvis jeg trykker på pilen op i ftp program(cute ftp) for at gå et niveau op,,,, får jeg adgang til hele sitet. Når jeg kigger på propertise til den viritual directory i IIS kan jeg se at directory brovsing er ikke "hakket af".

Hvordan løser man det
Avatar billede burningice Nybegynder
26. september 2002 - 18:50 #1
du skal fjerne rettighederne til de mapper din bruger ikke skal have lov at kigge i. At du har fjernet muligheden for directory browsing i egenskaber for websitet, har kun betydning for dem der browser via http protokollen, altså http://<din ip eller domain>.
Avatar billede dorde Nybegynder
26. september 2002 - 18:59 #2
hej cyberfessor,

Det har jeg kigget på, men hvis jeg fjerner adgang til disse mapper så kan de ikke fremvises i browseren(altså så kan man ikke få fat i hjemmesiden og det er ikke mening). Det jeg har gjort er at fjerne skrive rettigheder til mappen, så brugeren kan se og downloade filer, men kan ikke uploade. Er det det bedste der kan gøres i IIS 5.0 og win2000 server?
Avatar billede burningice Nybegynder
26. september 2002 - 19:12 #3
dorde>> så har du rod i dine rettigheder... prøv at tjek følgende 2 punkter

1. Under sikkerhed for dit website har du enablet anonym adgang og defineret en bruger der hedder noget i retningen af IURS_<maskinnavn>, ikk'? Denne bruger skal i hvert fald ALTID have rettigheder til mapperne, da det er denne bruger som bliver brugt når websiderne skal vises ved http://
2. Når det er sikret, går jeg ud fra at din bruger har en windows-account at logge på ftp med, ikk'? Lad os sige brugeren hedder kim. Så skal kim kun have adgang til de mapper han må se via ftp.
Avatar billede dorde Nybegynder
02. oktober 2002 - 14:38 #4
Hej cyberfessor,

Det virker men brugeren kan "gå" op og se mapperne. Han kan godt nok ikke komme ind i dem, så det må være fint nok. Ved du hvorfor kan man ikke oprette virituel directory hvis everyone har ikke nogen rettigheder til den mappe. (uanset om begge iuser_.... har rettigeder eller ej.)
Avatar billede burningice Nybegynder
02. oktober 2002 - 15:03 #5
dorde>> det ved jeg ikke lige på stående fod... selv har jeg aldrig brudt mig om IIS's ftp-server program så jeg har aldrig rigtig rodet med den