Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
25. september 2002 - 22:11 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Cisco 677 nat

Er en port åben for alle PC'ere på LAN hvis man natter fx på følgende måde:

set nat entry add 0.0.0.0 389 x.x.x.x 389 tcp
Avatar billede frobs Nybegynder
25. september 2002 - 23:07 #1
Hvad er det du vil med det ?
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. september 2002 - 07:22 #2
Er routerens port 389 åben for alle LAN brugere og ikke en specifik intern ip?

lære noget mere om routeren. I bunde og grund stammer det egentlig fra netmeeting, hvor jeg godt kan ringe ud til en ekssterne ip og bruge programmet til det det nu kan. Det kan jeg ikke, hvis jeg bliver ringet op. Så er det eneste der virker mit webcam.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. september 2002 - 11:15 #3
nej.
du kan kun natte en port til en specifik intern ip.
det gøres med den kommando du selv har skrevet, men dog vil det være en god ide at udskifte x.x.x.x med din externe ip som du kan se på http://myip.dk (gør du sikkert allerede, men så undgår vi misforståelser.)
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
27. september 2002 - 12:03 #4
Men er 0.0.0.0 ensbetydende med, at routeren har fået åbnet for port 389 for hele LAN? Og jeg er godt klar over at x.x.x.x ikke er min WAN ip-adrese
:)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
27. september 2002 - 13:31 #5
nej.
du kan kun natte en port til en specifik ip.
skriver du fx:
# set nat entry add 10.0.0.2 389 <ext-ip> tcp
# set nat entry add 10.0.0.5 389 <ext-ip> tcp
så er det kun 10.0.0.5 hvor port 389 er nattet til.
Avatar billede maximus25 Nybegynder
08. oktober 2002 - 08:08 #6
du skal huske på at der er noget der hedder en "lokal" ip adresse som kun gælder i dit lille netværk. Din "eksterne" ip adresse er den som andre kan se for at komme ind på dit netværk. Når du natter"åbner en port så fortæller du bare routeren vilken en maskine på dit netværk brugeren udefra skal guides hen til.

Hvis du feks har en maskine i dit netværk der har en lokal ip adresse der hedder 192.168.1.5 skal du natte (åbne) porten således hvis brugeren udefra skal guides hen til denne maskine´:

set nat entry add 192.168.1.5 80 <din eksterne ip> 80 tcp

på denne måde har du åbnet for port 80 til maskinen med ip adressen 192.168.1.5 og du kan nu sætte en web server op da denne kører på port 80.

Hjalp det ?
Avatar billede characterx Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:54 #7
maximus25: Tror ik det er det han vil opnå.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, vil du kunne komme til f.eks 192.168.1.4 og 192.168.1.5 på port 389 fra WAN. Men nu er problemmet bare at dette kan ik lade sig gøre - det samme som at 2 computere på samme netværk havde samme IP adr. Hvis du skal have det til at virke, ville jeg sige at du skal fjerne alle NAT entry's omkring porten, og så lade routeren selv klare det. Men eller kan du me 'show nat' se hvilke NAT entry der er aktive. Hvis du endelig vil have til 2, eller flere, der skal kunne nåes på samme port, udefra. Så kan du blive nød til at investere i en router som kan lave timeout på NAT entry, så ikke aktive NAT entrys bliver slettet, og kan bruges af en anden PC på netværket.