Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 14:38 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange Europæiske lande findes der ?

Er der nogen der kan fortælle os eller henvise os til en side på nettet hvor man kan finde en total-liste over de europæiske land.

I Metroen idag står der på forsiden :

"50 lande vil med i DR's grandprix for børn"

Kan det virkelig være rigtig at der er så mange ??
Avatar billede hono Nybegynder
25. september 2002 - 14:40 #1
Står der nogle steder at det er et Europæisk melodi grandprix?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:41 #2
det kan måske godt passe  frem med atlaset og tæl :)
Det med de 50 lande du nævner, står der ikke noget om det er europæiske lande ?
Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 14:46 #3
Der står "

"STORMLØB.50 europæiske lande vil deltage i det første internationale børnemelodi-grandprix"

...om grandprixet er europæiske er lidt ligegyldigt...det er mere det med de 50 europæiske lande der er overraskende.
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:46 #4
Jeg skriver lige dem jeg kan huske :)

Island
Færøerne
Norge
Finland
Sverige
Danmark
England
Wales
Skotland
N. irland
irland
holland
belgien
luxembourg
tyskland
polen
ukraine
rusland
letland
litauen
letland
hviderusland
tjekkiet
slovakiet
ungaren
østrig
schweiz
liechenstein
italien
frankrig
monaco
andorra
spanien
portugal
gilbratar
malta
bosien
bulgairen
rumænien
jugoslavien
makedonien
albanien
grækenland
tyrkiet
cypern

Mangler jeg nogle :)
Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 14:50 #5
imponerende :-)

Må man spørge om det er en total liste....og kunne man evt. få oplyst kilden?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:51 #6
husk på at i de voksnenes melodi grandprix er et land som israel også med selvom det ikke hører med til europa
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:52 #7
kilden er mig    tror nok at der mangler et par fra det tidligere jugoslavien    men kan ikke lige komme i tanke om hvad de hedder  måske også et eller to fra det tidligere sovjet
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:54 #8
har skrevet letland to gange  den ene skulle være  estland
mener også at moldova er med til europa
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
25. september 2002 - 14:54 #9
michael-k -> Du mangler estland, til gengæld er letland med 2 gange :)
Avatar billede hono Nybegynder
25. september 2002 - 14:55 #10
Michael-k > Gilbratar???
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:56 #11
bilbratar er måske ikke med  er ikke lige klar over om det er en selvstændig stat  ??
Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 14:57 #12
Har fundet nogle flere, der mangler.....vi nærmer os 50

Belarus
Kroatien
Moldova
San Marino
Slovenien
Vatikanstaten....men jeg tvivler på de har meldt sig til Grand prixet.
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:57 #13
mangler også  kroatien
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 14:57 #14
Gibraltar! Er det ikke en ø?
Avatar billede hono Nybegynder
25. september 2002 - 14:57 #15
Gibraltar hører under U.K.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 14:57 #16
tida ->
Belarus = Hviderusland...!
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
25. september 2002 - 14:57 #17
Hvad hedder det der land der ligger i Italien ? Det der miniland ?
Avatar billede hono Nybegynder
25. september 2002 - 14:58 #18
tida >> Belarus = hviderusland, det havde Michael allerede nævnt
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 14:58 #19
angel_seraphiel ->
Vatikanet (tida nævner vatikanstaten...)
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 14:59 #20
hvad med  azerbajain  er det med til europa ?  de spiller da med i fodbold kvalifikation ihvertfal :)
Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 15:00 #21
San MArino....er det ikke miniland i Italien ?
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 15:03 #22
tida ->

Er det ikke bare et "amt"? (hvis man kan kalde det det...!)
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 15:06 #23
er kommet lidt i tvivl om  azerbajain, georgien og armenien  er med til europa  nogle der ved det ?
Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 15:10 #24
ok.....status-møde

Hvis vi antager at hele banden er med...azerbajain og gibraltar...o.s.v.
Så hedder det nu 51....vi forudsætter at Paven ikke optræder i Grand Prix sammenhænge og vi har 50....ergo, alle lande vil deltage i grand prixet,

det spiller ikke.........Jeg skriver sgu til Metroen og spørger hvor de har tallet fra.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 15:11 #25
Mener ikke Azerbajian (eller hvordan det nu staves) er med - men er heller ikke sikker!
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 15:12 #26
tida ->

Gad ellers godt se Paven på de skrå brædder syngene "Fly on the wings of love..."

:o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 15:13 #27
LOL
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 15:13 #28
eller  kick flipper vild.... ;)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. september 2002 - 15:14 #29
LOLROTFBAOTP
:o)
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 15:46 #30
der er 51 lande med Danmark...i europa !!!! har lige talt!!
Avatar billede unsub Nybegynder
25. september 2002 - 16:03 #31
Hvad med Kroatien,Serbien, Albanien, Tyrkiet(noget af det ligger i EU), Cypern?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 16:06 #32
nu er europa ikke det samme som EU  der er en del lande der ikke er en del af EU  som dem du nævner.
Rusland bliver også delt ved andelsbjergene  de hører både med til asien og europa  det samme som tyrkiet.
Avatar billede tida Juniormester
25. september 2002 - 16:11 #33
Listen ser sådan ud lige nu...når jeg samler det hele sammen. Jeg er godt nok overrasket over at det kunne blive til så mange :

albanien
andorra
belgien
bosien
bulgairen
cypern
Danmark
England
estland
Finland
frankrig
Færøerne
grækenland
holland
hviderusland
irland
Island
italien
jugoslavien
Kroatien
letland
liechenstein
litauen
luxembourg
makedonien
malta
Moldova
monaco
N. irland
Norge
polen
portugal
rumænien
rusland
San Marino
schweiz
Skotland
slovakiet
Slovenien
spanien
Sverige
tjekkiet
tyrkiet
tyskland
ukraine
ungaren
Vatikanet
Wales
østrig
azerbajain
Gibraltar

Jeg har skrevet til Metroexpress.....vender tilbage med et svar, altså hvis der kommet et svar en af dagene.
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:17 #34
ja, men hvoedstaden moskva høre ind under europa.....og derfor er det en del af europa.........

rusland er og så med til em , melodigrampri......så det høre med til europa......! imine atlas står rusland også under europa.....!
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:18 #35
men hvorfor vil du skrive til metro? jeg har lige skrivet der er 51 lande med dk....!!!!!!!!

skal jeg skrive dem op?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 16:21 #36
lord claus  tror nu ikke det er noget med moskva at gøre at rusland er under europa.
et land som tyrkiet er også under europa men deres hovedestad ankara hører under asien
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:22 #37
#########Gibraltar er ikke et land!!!! men et britiske område i sydspiaen!!!!!######## høre ind under england!!!!!!
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 16:23 #38
tida  tror også du kan slette azerbajain  tror heller ikke det er under europa
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:26 #39
tyrkiet er nu også med i det eupæsisek melodigrami!!!!! (mener også at hvoedestaden er delt mellem europa..asien.....eller hvad?)

men hvis det ikke høre ind under europa hvorfor kan den så komme med i eu...../søger om det)
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:26 #40
azerbajain= asien....
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 16:28 #41
tyrkiet er under europa    selvom 90% af landet er under asien  geografisk set.  Tyrkiet bliver delt i istanbul.  der ligger et stred der kan ikke lige huske hvad det hedder    men på den ene side  er europa på den anden side er asien :)
Men aligevel er landet under europa
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:28 #42
men hvis i bliver ved, sådan har kan i også tage n. cypern med.....!
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:29 #43
ja....og det samme er med rusland!!!!!
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 16:31 #44
N.cypern  hmmmm tror du er ud i noget vild nu.  Cypern er delt op i en  græsk og en tyrkisk del    men det er aligevel en stat  så man kan ikke dele det land op i noget som helst :-)
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:37 #45
jeg mere bare at det er ved at være for langt ude nu....derfor "hvorfor ikke ta n.cypern med" jeg ved godt at der er en græske og en tyrkisk del----- der er sat heng op mellem de 2 dele samt en del militær,,fra begge landé......
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. september 2002 - 16:40 #46
ja og  N.irland er også delt op i to    men aligevel er det en stat  eller rettere det er ikke en stat i den forstand  ligesom  wales og scotland ikke er en stat, de bliver regeret fra london  men de har en del selvbestemmelse som de selv styrre som afhængig lande.
Men skulle det være helt rigtigt    hedder  england, wales, scotland og n. irland  U.K.  det kan slet ikke sammenlignes med cypern.
Det vil være det samme som at sige at  danmark er delt op i  jylland og sjælland    altså to stater  det er det jo lige som ikke vel ?
Så den med N.cypern er nok det der er længest ude
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
25. september 2002 - 16:44 #47
okay.....sorry jeg har lige læst hvad jeg selv har skrivet........!!!= jeg tåger!!!!! med N. irland!!!!
Avatar billede skurggman Nybegynder
25. september 2002 - 17:00 #48
I glemmer Bornholm!! Verdens navle... :)
Avatar billede hono Nybegynder
25. september 2002 - 22:45 #49
lord-klaus >> Nej Tyrkiets hovedstad er ikke delt mellem Europa og Asien. Det er Istanbul der er det. Hovedstaden i Tyrkiet er Ankara.

Hono
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
26. september 2002 - 02:57 #50
Eurovision songcontest(melodi grand prix) er ikke kun for europæiske lande!

Skandinavien:
Norge
Sverige
Finland
Danmark
Island

Europa:
Storbritanien
Irland
Belgien
Holland
Luxemburg
Tyskland
Frankrig
Spanien
Andorra
Portugal
Schweiz
Østrig
Polen
Tjekkiet
Slovakiet
Ungarn
Rumænien
Italien
Slovenien
Kroatien
Bosnien-Herzegovina
Jugoslavien
Bulgarien
Albanien
Makedonien
Grækenland
Pavestaten

Asien:
Estland
Letland
Litauen
Hviderusland
Ukraine
Moldova
Tyrkiet
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
26. september 2002 - 08:19 #51
Åh ja, det var nemmere dengang der kun var 1. 2. og 3. verdens lande!
Avatar billede tida Juniormester
26. september 2002 - 09:04 #52
Tak for debatten. Det er åbenbart ikke så ligetil at få et entydigt svar.
Jeg har besluttet at hælde til at den sidste liste er inde på noget af det rigtige, det ser rigtig fornuftigt ud

aaa_2500 må man spørge hvor du har oplysningerne fra ?
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
26. september 2002 - 21:37 #53
Gyldendals Verdensatlas
Historiske kort fra 1000-2000(Internettet)

Men problemet er at Europa, Skandinavien, Asien osv. oprindeligt er geografiske betegnelser, som igennem de sidste hundrede år er blevet politiske betegnelser. Efter EU's grundlag blev lagt, med kul og stål unionen, begyndte "man"(fagbevægelser, politiske partier osv) at definere europa bredere... Idag betragter mange (EU, fagbevægelser, partier osv) Europa som en række værdier og normer istedet for geografi. Derfor vil mange idag sige at østeuropa og tidligere sovjetunionen er en del af europa. EU har liftet samme tankegang i forbindelse med de tidligere kolonier i nordafrika i forbindelse med den fremtidige opbygning af et EU med 50-75 medlemsstater.

Rent personligt bryder jeg mig ikke om politisering af begreber, fordi de forfladiger begreberne... Racisme bliver lige pludselig en samlebetegnelse for alt indvandringsbegrænsende, republik bliver til demokrati osv.

Min liste bygger på geografi, ikke politik.