Avatar billede cbp Nybegynder
24. september 2002 - 19:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ASP.NET og danske tegn

Hvis jeg bruger nedenstående kode og eks. indtaster søren i inputfeltet bliver der kun udskrevet sren på showsearch-siden. At det er forskellige tegnsæt der forårsager problemet er jeg med på men hvordan løser jeg det?

search.aspx:
<%@ page contenttype="text/vnd.wap.wml" %>
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
    <card title="searchPerson">
        <p>
          Navn:<input type="text" name="name"/><br />
        <anchor>
            Søg<go href="showsearch.aspx?name=$(name)" method="get">
                <postfield name="searchtype" value="person" />
            </go>
        </anchor>
        </p>
    </card>
</wml>

showsearch.aspx:
<%@ page contenttype="text/vnd.wap.wml" %>
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
    <card title="Søgeresultat">
        <p>
        <% =Request("name") %>
        </p>
    </card>
</wml>
Avatar billede janegil Nybegynder
25. september 2002 - 08:04 #1
ALLTID angi hvilken encoding du bruker. Enten
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
eller
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

Formelle historien er at UTF-8 er XML default, som overstyres av HTTPs ISO-8859-1 default for MIMEtype text/*. Dvs. at samme dokument antas å ha forskjellig tegnsett, avhengig av om du fikk det via HTTP eller ikke! For komplisert, glem det, aldri stole på default tegnsett i WAP/XML-sammenheng.
Avatar billede cbp Nybegynder
25. september 2002 - 08:19 #2
Det ændrer desværre ikke på at jeg ikke får ø'et med. Med ASP kommer ø'et med men med .Net tabes ø'et. Så hvilken encoding sætter WAP-siden til 'rigtig' Unicode.
Avatar billede cbp Nybegynder
25. september 2002 - 09:05 #3
Jeg flytter spørgsmålet til ASP.NET-kategorien.
Avatar billede janegil Nybegynder
25. september 2002 - 09:17 #4
UTF-8 er jo 'riktig' UNICODE, men M$-produkter kan ofte bare klare UTF-16. Så skal du nok til gjengjeld få problemer med at WAP-telefonene ikke klarer UTF-16?
http://landsbank.fo/index.wml
velg "Tools" og "encoding" og "UTF-16" = http://landsbank.fo/tools/encoding/utf-16.wml

Ja, du har nok rett i at du har mere av et asp.net-problem enn noe WAP-problem.