Avatar billede codemon Nybegynder
24. september 2002 - 13:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se minimeret indre vindue

Hvordan kan man få flyttet et minimeret indre vindue ( JInternalFrame ) når hovedvinduet ( JFrame ) resizes, eller maximeres / gendannes

Vi har i øjeblikket et hovedvindue hvor der kan åbnes indre vinduer, når disse minimeres lægger de indre vinduer sig i bunden af hovedvinduet, men de bliver liggende der når hovedvinduet bliver gjort mindre, og bliver så "væk". De bliver også liggende midt i hovedvinduet hvis de er minimeret når hovedvinduet er lille.

Vi vil gerne have at de hele tiden automatisk lægger sig i bunden af hovedvinduet.
Avatar billede codemon Nybegynder
24. september 2002 - 13:39 #1
Her er et kodeudsnit der viser hvad der er galt.

Minimeres det indrevindue og hovedvinduet gjort mindre, forsvinder det indre vindues ikon ned under bunden.

import javax.swing.*;

public class Driver
{
    public static void main(String[] args)
    {
        HovedVindue bHV = new HovedVindue();
        bHV.setSize(1024, 768);
        bHV.show();
    }

//--------------------------------------------------
class HovedVindue extends JFrame

    private JButton findKundeKnap;
    private JToolBar jToolBar1;
    private JDesktopPane jDesktopPane1;

    public HovedVindue()
    {
          jToolBar1 = new JToolBar();
          findKundeKnap = new JButton();
          jDesktopPane1 = new JDesktopPane();
          getContentPane().setLayout(new java.awt.BorderLayout());
          setTitle("TEST");
          setResizable(true);
          jToolBar1.setBorder(new javax.swing.border.EtchedBorder());

          addWindowListener(new java.awt.event.WindowAdapter() {
          public void windowClosing(java.awt.event.WindowEvent evt) {
              exitForm(evt);
          }
          });

          findKundeKnap.setText("FIND KUNDE");
          findKundeKnap.addActionListener(new java.awt.event.ActionListener() {
          public void actionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
              findKundeKnapActionPerformed(evt);
          }
          });

          jToolBar1.add(findKundeKnap);
          getContentPane().add(jToolBar1, java.awt.BorderLayout.NORTH);
          getContentPane().add(jDesktopPane1, java.awt.BorderLayout.CENTER);
          pack();
    }

    private void exitForm(java.awt.event.WindowEvent evt)
    {
        System.exit(0);
    }

    private void findKundeKnapActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt)
    {
        KundeIndreVindue kundeIndreVindue = new KundeIndreVindue();
        jDesktopPane1.add(kundeIndreVindue);
        kundeIndreVindue.show();
        kundeIndreVindue.toFront();
    }

//--------------------------------------------------
// Dette skal altid ligge i bunder når hovedvinduet får ændret sin størrelse
class KundeIndreVindue extends JInternalFrame
{
    private JPanel nykundePanel;

    public KundeIndreVindue()
    {
    setIconifiable(true);
    nykundePanel = new JPanel();
    nykundePanel.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(200, 300));
      getContentPane().add(nykundePanel, java.awt.BorderLayout.CENTER);

    pack();
  }
Avatar billede rudidanmark Nybegynder
24. september 2002 - 20:26 #2
Du kan add'e en windowListener til dit hovedvindue i main:
bHV.addWindowListener(new minWindowListener());
du laver fx. en klasse minWindowListener, som kalder metoder på KundeIndreVindue(hvis du vil ændre på denne), når hovedvinduet ændres:

et eksempel:

import java.awt.event.*;

public class minWindowListener extends WindowAdapter
{
  KundeIndreVindue kundeIndreVindue;
  public minWindowListener(KundeIndreVindue kiv)
  {
    kundeIndreVindue = kiv;
  }

  //metode der kaldes fra Java når hovedvindue minimeres
  public void windowIconified(WindowEvent action)
  {
    //eksempel på metode der kunne kaldes
    kundeIndreVindue.gem();
  }

der kunne her være en metode gem i KundeIndreVindue, som kaldte en setBounds metode, eller en anden metode som JFrame kan bruge, efter hvad du vil:

public void gem()
{
  //ændre størrelse og placering på vindue
  setBounds(0,0,20,20);
}

Du kan se mulighederne for windowListener på suns api
Avatar billede codemon Nybegynder
11. juni 2005 - 14:16 #3
_