Avatar billede zarathustra Nybegynder
22. september 2002 - 14:20 Der er 2 kommentarer

Frameset og søgemaskiner

Jeg har et website, som er opbygget i et frameset. Dermed har jeg det gode gamle problem med, at en søgemaskine kan pege på en underframe (eller hvad det nu hedder) i stedet for framesettet som helhed.

Framesettet er opbygget over en almindelig index.htm fil, mens alle undersider er i .php (forside.php, medarbejdere.php osv.)

Så var det jeg kom til at tænke på, om ikke der i starten af disse undersider kunne være et lille (server-side) script, som tjekker om siden er embedded i en frame. Dvs. tjekker url'en (som vist i browseren) for om det er index.htm, som vises, og hvis ikke så redirecter til framesettet som helhed. (Location: "index.htm";)
-zarathustra
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. september 2002 - 14:30 #1
den løsning jeg kender er i java script:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/expframe.html

men mon ikke du kan checke på HTTP_REFERER og så redirecte til framesettet hvis det ikke er din framesetfil?
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
22. september 2002 - 14:31 #2
Det kan du godt - til en hvis grad. $_SERVER["HTTP_REFERER"] indeholder normalt dit framesets URL ("http://domæne.dk/index.htm"). Hvis den *ikke* gør det, er det fordi siden er kaldt fra et andet sted, og dermed ikke vises i framen. Du kan så redirecte på denne betingelse.

Men: Det virker ikke altid. Nogle browsere sender slet ikke refereren, andre er buggy på dette område, så du kan ikke stole på dette system.

En meget bedre (men stadig noget klodset) løsning kan laves i JavaScript.

/ lundsfryd, www.web10.dk