Avatar billede tooleys Nybegynder
20. september 2002 - 22:51 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Postraumatic questions....(tæt på dataforlis)

Hej allesammen: jeg vil først og fremmest afreagere, efter et slemt mareridt med virusset ABC: det fik maskinen i aftes. Sjovt nok kører jeg med NAV2002 og så havde jeg netop fyret explorer til fordel for Mozilla. Vel at mærke har Norton før stoppet flere angreb, men så gik det galt: Norton meddelte i et DOS skærmbillede, at filen "Mozilla\profiles\default\xqiis778.slt\prefs.js var" var beskadiget, hvorefter det samme om windows rundll32.exe. Intet hjalp så jeg genstartede maskinen og fik besked om at kernel var futtet af. Nu har jeg genindlæst windows og det gik i gang. Jeg har også opdateret virusdefinitionerne (men de skulle vel være up to date, ligemeget hvad?)

1) Skal jeg fyre Mozilla og vende tilbage til Explorer? Jeg mener...
2)Hvordan kunne det lade sig gøre?
3)Og hvordan sikrer jeg mig at det ikke sker igen?
4) Hvordan tjekker jeg om virusset er væk nu?
5)Hvad med Norton? skal jeg købe macafee næste gang?

Tak, lidt lettet
Avatar billede human Nybegynder
20. september 2002 - 22:57 #1
#1. Altså.. man kan sige meget om M$, men deres browser oWner jo alt.

#2. Aner det ik.

#3. Hvis du søger for at holde dit NAV up to date, så sker det ikke igen.

#4. Har du nogle problemer med computeren som ikke var der før? HAr du kørt virus test her bagefter med NAV helt up to date? Eller har du formateret skidtet? Hvis du har gjort en eller begge de sidste ting kan du være helt sikker på den er væk.

#5. Her kan jeg så ku  komme med min personlige mening, og den er (som jeg allerede tror du ved) Så er NAV det bedste anti-virus prog. der findes.

Det var vidst det.

//Human
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. september 2002 - 23:06 #2
#1. Tør jeg ikke udtale mig om, mange er tilfredse med Mozilla, fik du ikke virussen som mail?

#2. Din Virus scanner var ikke opdateret.

#3. Hold din Virus scanner up to date (Panda antivirus der kan købes ved antivirus.jubii.dk 3 år for 300kr. opdates dagligt)

#4. Scanner med en up to date onlins scanner: http://housecall.antivirus.com/

#5. Norton, McAffe eller Panda har sikkert alle deres svagheder. Personligt bruger jeg Panda, den opdateres dagligt, det er der ikke nogen af de andre der gør?
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
20. september 2002 - 23:17 #3
1) Ikke nødvendigvis.
2) NAV er kendt for ikke altid at finde vira selvom du bruger den nyeste opdatering.
3) se 5.
4) Online scanning f.eks. http://housecall.antivirus.com
5) Brug et antivirus program som virker... feks. eTrust EZ Antivirus

http://www2.my-etrust.com/downloads/

Andy
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
20. september 2002 - 23:18 #4
Og det var selvfølgelig et svar!
Avatar billede tooleys Nybegynder
21. september 2002 - 00:55 #5
Human> vores ven "james t dk" har nok ret, når han skriver at det ikke er alle vira, der bliver opsnuppet af Norton. Live update får altid lov om at gå på nettet og hente de seneste virusdefinitioner. Og så er det her ABC virus gammelt! Måske kan NAV ikke så godt sammen med Mozilla som den kan med explorer. Møget fes ind via en hjemmeside, tror jeg nok: men det kan også godt være, at den lå i bero og brød ud sådan, tilfældigvis.
Jeg har hentet de sidste definitioner, samt givet den en dobbelt scanning, både lokalt og via Housecall: jeg er måske i land....
Om jeg beholder Mozilla eller går tilbage til IE, det skal jeg lige finde ud af....