Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:28 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

formater winxp

hej...

jeg skal havde formateret min winxp... (jeg sidder på min win98 nu og kan gøre det i skriver :-)  )

jeg har været inden på søge maskinen... men jeg er så usikker på det hele, så jeg laver mit egen spørgsmål...

min winxp står tændt som den plager at gøre (skrivebods skærm)

hvordan går jeg i gang med at få den til det den skal gøre???

formatering af windows xp
1et første du skal gøre at at boote op på windows xp
cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.

dette er der en ven som har skrevet til mig at jeg skal gøre føst... men jeg forstår ikke hvordan an skal gøre...

alt det der er inden i computeren har jeg brændt ned på cd...

på forhånd tak

med venlig hilsen kim
Avatar billede bongobride Nybegynder
19. september 2002 - 22:31 #1
1: Sæt din Win98 CD i puteren, genstart, og start fra cd'en af
2: Når den booter op (efter du har indstilt den til at boote fra cd først),
vælger du "start computeren med cd-rom support".
3: Nu skriver du så (D: er dit cd-rom drev) d: -> cd win98 -> format c:
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:33 #2
¨det er winxp jeg skal havde installert...
men det er en win98 jeg skriver fra...
alt som der skal laves skal laves på den anden... altså winxp
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:33 #3
jeg har ikke noget cdrom drev... jeg har kun en brænder i den... hvis det har noget at sige???
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:34 #4
jeg ved ikke hvordan jeg får den til at boote
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:37 #5
så nu kan jeg få den til det... hvad skal jeg skrive når den skriver : boot from atapi cd-rom :
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:39 #6
jeg er virkelig langt ud at skide lige nu jeg ved ikke noget som helst om det her
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
19. september 2002 - 22:45 #7
Ved start af maskinen ses der i nederste venstre hjørne en besked klik på DEL(Delete knappen) og du kommer ind i BIOS, inde  i BIOS går du til BOOT med Pileknapperne, i BOOT sektionen markere du din harddisk og trykker på Enter så kommer der et lille vindue med besked om at du kan Disable HDD, videre den af listen kommer du til brænderen den lader du være som den er, ved nu at klikke på Esc (Escape knappen) og derefter på F 10 og Enter, nu har du sat din maskine til at boote fra CD_Rom drevet, da du jo nu har Disablet din HD og maskinen har fået besked på at kun at læse fra CD drevet.
Har du flere HDD så skal de selvfølgelig også Disables
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
19. september 2002 - 22:48 #8
Men lad være med at røre noget hvis du ikke er helt sikker, du kan simpelthen køre din maskine helt ud i krogen af cyperspace hvorfra der kun er PC værkstedet tilbage = +300 kr. i timen
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:52 #9
jeg har en harddisk 0(drev-f som der kun er mp3 på)
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:53 #10
men den har jeg lige taget stikkene ud af så den ikke er sat til computeren
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 22:55 #11
2hvad skal jeg skrive når den skriver : boot from atapi cd-rom :???
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
19. september 2002 - 22:58 #12
det gør den så når du har genstartet, det smarteste er at starte med cd´en i, så går den igang af sig selv.
Her efter kører du så dine spørgsmål ind på min ICQ og vi går langsomnt fremad
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 23:00 #13
ja men den skriver bare : boot from atapi cd-rom
og jeg kan ikke skrive noget... og så starter den ellers op normalt
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 23:01 #14
icq??? øhh jeg ved altså ikke lige hvem der har navnet nordcwolf ???
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
19. september 2002 - 23:02 #15
så er der noget du ikke har slået fra i BIOS, jeg kan heller ikke forstå at jeg kan se din MSN poppe op hvergang du genstarter, hvis din HDD er slået fra så kan den ikke starte MSN
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 23:03 #16
nej det forstår jeg heller ikke...

nåå oki... nu ved jeg godt hvem du er!!! *gs*
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
19. september 2002 - 23:03 #17
Jeg sad ellers henne ved dig i eftermiddag og gav din mors maskine en trussel om at den blev sat om til XP hvis den ikke virkede.
Men du legede med Kasper så det så du ikke ;o)
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2002 - 23:05 #18
*s*
Avatar billede peet-49 Novice
20. september 2002 - 08:50 #19
Du skal i bios, sætte first boot til cdrom, sætte XP-skiven i cdrommen, starte maskinen, starte installation, der får du mulighed til, at formatere og oprette FAT32 eller NTFS partitioner.
Avatar billede peet-49 Novice
20. september 2002 - 08:53 #20
Har du et fungerende drev med XP på, kan du højreklikke på det drev, du vil have formateret. F.eks højre klik på D-formater.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
20. september 2002 - 11:46 #21
--
Avatar billede peet-49 Novice
20. september 2002 - 12:17 #22
Alle svar skal køres via eksperten, ikke e-mail eller ICQ
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
20. september 2002 - 12:33 #23
Så må du godt overtage, jeg trækker mig ganske langsom tilbage og afstår fra alle 15 point.
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. september 2002 - 12:42 #24
sorry... men jeg kan ikke se når jeg får post og jeg derfor ikke se når der er nogen der har svaret mig... jeg har sadt den til at boote og så skriver den :  boot from atapi cd-rom :
jeg kan ikke skrive noget der...
Avatar billede obe-lix Nybegynder
20. september 2002 - 13:01 #25
Hvis din Win98 virker, er det nemmeste, at starte med Win XP CD'en i dit CDROM drev ( et brænder drev er også et CDROM drev forskellen er bare at dette drev ud over at læse også kan skrive på CD'erne ). Hvis Win XP CD'en ikke starter automatisk, går du ind under stifinderen, vælger drevet med din Win XP i og starter setup.exe el. install.exe ( kan ikke lige huske hvad den heder. Derefter  følger du menuen... vælg indlæs nyt styresystem - overskriv det gamle - formater drev til enten FAT32 el. NTFS. Win XP starter nu selv på installationen det eneste du skal gøre er at følge, hvad sker på skærmen

/Mic
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. september 2002 - 13:06 #26
så langt kan jeg ikke komme... :-(
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. september 2002 - 13:31 #27
så nu har jeg fået installert msn på denne her så nu kan jeg se min e-mail post igen :-)
Avatar billede obe-lix Nybegynder
20. september 2002 - 21:14 #28
Kan du ikke starte CD'en ???? eller hvad er problemet, stopper den under installationen??? Skriv nærmere, så vil jeg prøve at hjælpe.
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 14:14 #29
jeg overhovedet ikke få den til noget
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. september 2002 - 14:18 #30
Er det en original CD ? ;)

/Gensmann
Avatar billede peet-49 Novice
21. september 2002 - 14:35 #31
Har du husket indstilling first boot cdrom i bios?
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 14:45 #32
ja jeg har sat alt rigtigt.... men den ville stadi ikke....
Avatar billede peet-49 Novice
21. september 2002 - 16:49 #33
Du kan gøre det fra en windows98 startdiskette i fdisk.
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 16:52 #34
hvad er fdisk???
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 16:53 #35
jeg har ikke nogen start disk!!!
hvordan laver jeg en start disk???
Avatar billede peet-49 Novice
21. september 2002 - 17:05 #36
Gå går i win98-kontrolpanel-tilføj/fjern programmer-startdiskette, der laver du en startdiskette. Den smider du i flobbyen og starter systemet, når den er færdig står der A: så skriver du fdisk og trykker enter, understøttelse af store diske-JA derefter fjerner du ikke dospartition og opretter en ny partition, du skal derefter formatere drevet.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. september 2002 - 18:11 #37
Der er ingen ide i at formatere maskinen individuelt. Windows xp  indstallationen skal nok sørge for dette når den bliver indstalleret.

Så det kan ikke betale sig at formatere den ved hjælp af eksterne programmer.
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 19:11 #38
den computer der skal formaters er ligger der winxp på lige nu... og der skal winxp på den igen...
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 19:12 #39
når jeg sætter winxp cdén i og trykker på installer så står den bare stille
Avatar billede peet-49 Novice
21. september 2002 - 20:53 #40
Du skal sætte cdèn i inden du starter maskinen, så den kan boote op på den.
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. september 2002 - 21:38 #41
det ved jeg godt... en den ville ikke boote fra cdén....
Avatar billede varmeskud Praktikant
23. september 2002 - 17:47 #42
nu er den formateret helt...

den cd (winxp) jeg havde virkede ikke...
jeg kunne heller ikke få det til at virke via win98 cdén...
vi lagde så win2k ind, og så formateret den...
så kunne vi så ligge win98 ind på den...
så har jeg så købt en opgradering fra 98 til winxp

det er nordicwolf der har hjulpet mig...

så jeg giver ham de point

med venlig hilsen kim
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
23. september 2002 - 18:19 #43
takker