Avatar billede agerled Nybegynder
19. september 2002 - 21:22 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

not like 3 forskellige ting???

Hej.

Hvordan forespørger man en database hvor alt skal udskrives undtagen f.eks. hvor by er odense, ikast og vejle???
Avatar billede knappe Nybegynder
19. september 2002 - 21:28 #1
Jeg vil tror du kan gøre sådan:

SELECT * FROM TABEL_BY WHERE BY_NAVN != 'odense','ikast','vejle';
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. september 2002 - 21:31 #2
du skal bruge NOT ikke !
Avatar billede agerled Nybegynder
19. september 2002 - 21:34 #3
det virker desværre ikke. andre forslag???
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. september 2002 - 21:35 #4
SELECT * FROM TABEL_BY WHERE BY_NAVN NOT 'odense','ikast','vejle';
Avatar billede knappe Nybegynder
19. september 2002 - 21:35 #5
Sådan skal det stå.... det virker i hvert til fælde i mysql.

SELECT * FROM TABEL_BY WHERE BY_NAVN != 'odense' AND BY_NAVN !='ikast' AND BY_NAVN !='vejle';

!= er det samme som not eller <>
Avatar billede agerled Nybegynder
19. september 2002 - 21:40 #6
jeg kan stadig ikke få det til at virke.

her er hvad jeg har :

<% created.filter = "[mbynavn] NOT '%Vejle%' and [mbynavn] NOT '%odense%' and [mbynavn] NOT '%svendborg%'" %>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. september 2002 - 21:43 #7
knappe> skal du ikke bruge OR istedet for AND??
Avatar billede knappe Nybegynder
19. september 2002 - 21:45 #8
Jeg tror ikke det er nogen god ide at bruge NOT... Det kan jeg nemlig ikke få til at virke i min select...

Du skal nok holde dig til <> eller !=
Prøv det :-)
Avatar billede agerled Nybegynder
19. september 2002 - 21:46 #9
det virker heller ikke med Or istedet for AND...??
Avatar billede knappe Nybegynder
19. september 2002 - 21:48 #10
ztyxx: Hvis det er alle byer der skal vises undtagen 3 skal det være AND

Hvis det var OR ville det jo hedder "alle indtagen by1 eller by2 eller by3" det vil sige vi ville få 2 af de ikke ønskede byer med :-)
Avatar billede knappe Nybegynder
19. september 2002 - 21:49 #11
Har du skrevet sådan:

<% created.filter = "[mbynavn] != '%Vejle%' and [mbynavn] != '%odense%' and [mbynavn] != '%svendborg%'" %>

??
Avatar billede d-fens Nybegynder
20. september 2002 - 07:37 #12
Koden er som flg.:
SELECT * FROM TABEL_BY WHERE BY_NAVN NOT IN ('Ikast','Kolding','Vejle')

Eller man kan f.eks. bruge en subquery:
SELECT * FROM TABEL_BY WHERE BY_NAVN NOT IN (
  SELECT BY_NAVN FROM TABEL_BY WHERE BY_LANDSDEL = 'J')
)
Hvis man er angive landsdel for alle byerne giver det alle byer der ikke ligger i jylland....omvendt kan du også bruge IN istedet for NOT IN
Avatar billede baatmus Nybegynder
04. oktober 2002 - 10:08 #13
Det ser ud som om du anvender wildcards (%) i et alm. "lig med" kriterie.
Prøv i stedet:

SELECT * FROM TABEL_BY WHERE
NOT ((BY_NAVN LIKE '%odense%') OR (BY_NAVN LIKE '%odense%') ... etc )