Avatar billede tknudsen Nybegynder
19. september 2002 - 20:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Interface i asp.net

Hvordan bruger jeg interfaces i asp.net ?

Jeg har (iforb.m. noget undervisning) lavet følgegende:

IDice.vb - interface, som ser således ud:

Imports System
Namespace DICE
    Public Interface IDice
        Function ThrowDice() As Integer
    End Interface
End Namespace

og CDice.vb som ser sådan her ud:

Imports System

Namespace DICE
    Public Class CDice
        Implements IDice
        Public Sub New()

        End Sub

        Public Function ThrowDice() As Integer Implements IDice.ThrowDice
            Return 1
        End Function
    End Class
End Namespace

Kompileringen går fint, når jeg husker at kompilere interfacet umiddelbart før klassen (?!?!).

Jeg vil så gerne kunne bruge mit DICE namespace i en aspx fil:

<%@ Page Language="VB" %>

<script runat="server">

    Sub Page_Load(obj As Object,e As Eventargs)
        Dim objDice As DICE.IDice
        objDice = New CDice()

        lblTest.text = CStr(objDice.ThrowDice())
    End Sub

</script>

men jeg får følgende fejl:
Compiler Error Message: BC30002: Type 'DICE.IDice' is not defined.

???
Avatar billede tknudsen Nybegynder
19. september 2002 - 20:32 #1
Jeg har lavet en test klasse (magen til CDice klassen) og det fungerede fint. Forskellen var at den ikke implementerede et interface!?!?!?
Avatar billede chrpurk Nybegynder
19. september 2002 - 20:41 #2
NEWBIE mand... kan du ikke engang finde ud af det ? *LOL*
Avatar billede odegaard Nybegynder
19. september 2002 - 20:57 #3
Du skal inkludere dit namespace i din aspx-fil.
Dvs i toppen:
<%@ Import Namespace="DICE" %>

husk at smide dice.dll i \wwwroot\bin\

chrpurk>> mand... kan du ikke engang hjælpe med så simpelt et spørgsmål?
Avatar billede tknudsen Nybegynder
19. september 2002 - 21:13 #4
"I min bog står der..."

Jeg troede at .aspx-filen automatisk inkluderede namespaces (dll'er), som lå i /bin kataloget !?
Avatar billede z42cool Nybegynder
19. september 2002 - 21:18 #5
chrpurk>> Hvor meget newbie er man så hvis man har tjent 15 point på 290 dage?
Avatar billede odegaard Nybegynder
19. september 2002 - 21:21 #6
tknudsen >> Nope! Du skal selv inkludere dem! Dette er da også formålsløst at inkludere namespaces man ikke benytter. Dette ville jo også betyde at alle .NET-namespaces ville blive inkluderet. Det kan vist ikke være godt for en hurtig compiling.
Men man kan dog godt lave per-application inkludering af namespaces. Jeg ved ikke lige hvordan, men jeg har ihvertfald læst det et eller andet sted :-) Jeg mener det er i web.config dette gøres.
Avatar billede tknudsen Nybegynder
21. september 2002 - 10:43 #7
odegaard >> det har du sføli ret i...
Avatar billede tknudsen Nybegynder
21. september 2002 - 10:49 #8
Jeg er en smule forvirret...

Jeg har lavet CDice klasse uden at implmentere interfacet. aspx-filen virker BÅDE med OG uden import af DICE-namespace !?

Når jeg lader CDice implementere IDice OG importerer DICE-namespace får jeg stadig samme fejl ("Type 'DICE.IDice' is not defined.")

Jeg gør således i aspx-filen:

        Dim objDice As DICE.IDice
        objDice = New DICE.CDice()
        lblTest.Text = CStr(objDice.ThrowDice())
Avatar billede tknudsen Nybegynder
24. september 2002 - 08:12 #9
Jeg har gjort noget research (!) og har fundet frem til følgende:

Namespaces, som ligger i projektets assembly cache (projekt/bin) er tilgængelige for alle filer i projektet UDEN at importere dem !!

Løsningen på mit problem hænger sammen med at jeg kompilerede source-filerne (CDice.vb og IDice.vb) hver for sig, men til det samme assembly. Derved bliver indholdet overskrevet 2. gang jeg kompilerer. Istedet skal jeg gøre således:

vbc /t:library /out:bin/dice.dll /r.... idice.vb cdice.vb

Herefter kan jeg bruge typerne på følgende måde:

<%@ Page Language="VB" %>

<script runat="server">

    Sub Page_Load(obj As Object,e As Eventargs)
        Dim objDice As DICE.IDice
        objDice = New CDice()

        lblTest.text = CStr(objDice.ThrowDice())
    End Sub

</script>
Avatar billede tknudsen Nybegynder
24. september 2002 - 08:13 #10
hmmm...

"Herefter kan jeg bruge typerne på følgende måde:"

<%@ Page Language="VB" %>

<script runat="server">

    Sub Page_Load(obj As Object,e As Eventargs)
        Dim objDice As DICE.IDice
        objDice = New DICE.CDice()

        lblTest.text = CStr(objDice.ThrowDice())
    End Sub

</script>