Avatar billede Jman Praktikant
19. september 2002 - 15:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med en SQL query

Jeg skal lave en forspørgsel i en database ud fra en bestem dato
Jeg har prøvet at skrive
select * from anntid where TIMESTAMP like '%18-09-2002%'
men den returnerer blank. Jeg ved at denne dato er i DB.
TIMESTAMP returnerer normalt dato og tid. Hvad skal jeg skrive ?
Avatar billede cwd Nybegynder
19. september 2002 - 16:05 #1
er det ikke = når det er dato medmindre den er formateret som tekststreng selvfølgelig
Avatar billede Jman Praktikant
19. september 2002 - 16:08 #2
det er et date felt, men felt indeholder dato og tid (eks. 18-09-2002 13:59:28).
Jeg vil derfor lave en selection på alle poster hvor datoen er 18-09-2002
Avatar billede apocryphal Nybegynder
19. september 2002 - 16:12 #3
Så let slipper man sjældent med datofelter.
Normalt skal datoer angives med #-tegn #18-09-2002#, men det virker sjældent specielt godt.

Du har to gode funktioner tilrådighed når det gælder Datohåndtering i Access og MSSQL Server

DATEDIFF og DATEADD

DATEDIFF kan give forskellen imellem to date, i enheder som millisekunder, sekunder, date, uger, år og det der ligner.

DATEADD giver datoen, for en specifik dato, plus et interval.

Dit problem kan løses med Datediff:

select * from anntid where DATEDIFF(day, TIMESTAMP, '18-09-2002') = 0

Det dette statement gør, er at finde alle de rows, hvor TIMESTAMP's forskel, i dage, sammenlignet med '18-09-2002' er lig med nul.

Ønsker du at bruge datoen vi har lige NU, kan du bruge getDate() i stedet for '18-09-2002'

--
Jonas
Avatar billede apocryphal Nybegynder
19. september 2002 - 16:12 #4
Svar, så jeg kan få nogle point, hvis det virker ;)

--
Jonas
Avatar billede Jman Praktikant
19. september 2002 - 16:15 #5
jeg kan se (nu) at jeg nok er havnet i en forkert kategorina ..
Jeg bør nok lige nævne at det ikke er asp *rødme* men en ren SQL-forespørgsel
Avatar billede Jman Praktikant
19. september 2002 - 16:57 #6
jeg har fundet ud af at jeg ikke kan foretage mit kald fordi der er bindestreger i datofeltet - hvordan kan man komme rundt om det ?
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
19. september 2002 - 17:04 #7
Oracle?
select * from anntid where to_char(TIMESTAMP, 'YYYY-MM-DD') = '2002-09-18';
Avatar billede Jman Praktikant
19. september 2002 - 17:23 #8
yes - har lige fundet den
select * from anntid where to_char(timestamp,'DD-MM-YYYY') like '%18-09-2002%'