Avatar billede mojoe83 Nybegynder
19. september 2002 - 14:29 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

PHP eller ASP

Jeg skal lige høre. Jeg er total nybegynder i programmerings sprog, så jeg vil lige høre hvad man skal foretrække PHP eller ASP, og hvad er lettest at komme i gang med.
Avatar billede signout Nybegynder
19. september 2002 - 14:30 #1
Når du spørger i PHP gruppen vil folk naturligvis svare PHP :)
Jeg er en af dem der vil give PHP-folket ret - der findes mange gode tutorials og koden virker mere overskueligt for folk der er nybegyndere indenfor programmering
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
19. september 2002 - 14:31 #2
venter lige for at høre nogle flere kommentare, men ellers tak for dit råd
Avatar billede fun22 Nybegynder
19. september 2002 - 14:33 #3
Jeg hælder mest til asp. Asp er nok mere overskuligt i det at frontpage kan genkende koderne, men php kan mere uden så mange komponenter.
Avatar billede signout Nybegynder
19. september 2002 - 14:33 #4
Du kan sagtens vente og stadig lade mit svar være åbent
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
19. september 2002 - 14:36 #5
det må du sku undskylde signout har ikke lige prøvet dette før, men du kan bare lige komme med et svar igen, så skal du få nogle point, men jeg skal lige høre om du kende nogle gode links. jeg har besøgt php.net, for at downloade manualen,
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
19. september 2002 - 14:36 #6
Samme som fun22, ASP forekommer mere overskuelig
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
19. september 2002 - 14:37 #7
PHP - kan bedre lide php's måde at handle variable!
Avatar billede hirayz Nybegynder
19. september 2002 - 14:37 #8
ASP er helt klart mere overskueligt end PHP
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. september 2002 - 14:38 #9
og jeg stemmer også for PHP. også fordi php i sin syntaks og struktur minder meget om C, C++ og Java som så er så meget nemmere at lære bagefter.

Der er dog den hage ved php at de har 'for meget' med. der er alternative suntakser for fx strenge, så istedet for at lære et rent og konsekvent regelsæt skal du også lære deres undtagelser og besynderligheder.

så som totalt nubegynder ville jeg nok hellere begynde med Java eller måske det Pascal-baserede sprog Delphi. de to sprog er meget smukt struktureret.

mvh JakobA
Avatar billede binderup Nybegynder
19. september 2002 - 14:39 #10
det modsatte af fun22 og puppetmaster.

Jeg syntes at ASP er noget af det mest rodet kode jeg nogensinde har set. Kender man til PHP så er det nemt at bevæge sig videre til andre C lignende sprog. Det samme kan man sikkert sige om ASP og VB.

Desuden er man ofte ved ASP nødt til at betale for selv simple komponenter der giver mulighed for at sende mail. I PHP laver man det bare selv...
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
19. september 2002 - 14:39 #11
Er nødtil bare at kommenter for at slipper for at modtage flere "****** har kommenteret spørgsmålet *****" mails!
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
19. september 2002 - 14:40 #12
ASP.NET skulle være en hel del mere a la C++ og Java
Avatar billede signout Nybegynder
19. september 2002 - 14:40 #13
Som du nok kan se er der både ASP og PHP folk herinde. :)
Der mange ASP folk kan ikke fordrage PHP, og omvendt.
Bottom line er nok at du skal kigge lidt på begge, og betemme dig for hvilken platform din server skal køre på. Hvis det er ASP er der stort set kun mulighed for at brige IIS servere, da jeg til dato endnu ikke har set en anden server der kan klare ASP ordentligt.
Avatar billede hirayz Nybegynder
19. september 2002 - 14:42 #14
med ASP.net kan du selv bestemme om du vil kode i VBscript, Jscript eller C#
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
19. september 2002 - 14:43 #15
lige pt har jeg kun en side på en gratis webhotel, for jeg har ikke mulighed for at lave min egen websever som fungere på nettet
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. september 2002 - 14:46 #16
så spørg på det webhotel hvad slags server de bruger.
Hvis de bruger IIS eller en anden windows-server er det et godt argument for at bruge ASP.
Hvis de bruger unix-agtig server (fx apache) er det en god grund til at vælge php.

mvh JakobA
Avatar billede signout Nybegynder
19. september 2002 - 14:47 #17
Og hvis de bruger IIS kan det også være et argument for at bruge PHP - det er nemlig ikke platformsafhængigt
Avatar billede avminarm Juniormester
19. september 2002 - 15:16 #18
Den gang jeg startede prøvede jeg begge dele - jeg fandt at php var det nemmeste at lære når man er ny og ikke har prog erfaring og jeg synes bedre og bedre om det og det bedste af det hele - stort set alt findes gratis til PHP.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
19. september 2002 - 15:38 #19
avminarm ->
Super argument!
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
19. september 2002 - 15:53 #20
huh...?!? Afviser du bare alle?

Troede ikke vi skulle overbevise dig, bare komme med vores bud på hvad du skal vælge...

Mit bud er stadig PHP!
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. september 2002 - 16:03 #21
tror ikke det er med vilje, han er ny :-))

mojoe83 >> nedenunder tekstomrpdet er der en stor bred knap der hedder 'udfør'
hvis du klikke på den bliver de svar der hidtil er kommet hverken afvist eller accepteret.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. september 2002 - 16:06 #22
Jeg ville anbefale asp.NET/c# - så er springet til fx. JAVA heller ikke ret stort hvis det pludselig blev aktuelt.

Samtidig tror jeg også at .NET er fremtiden.
Avatar billede alrua Nybegynder
19. september 2002 - 16:22 #23
Jeg synes personligt at PHP er nemmere at hitte ud af - har også snakket med andre som siger PHP er mere brugervenligt...

PHP tutorial:
www.webcafe.dk

-Alrua
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
19. september 2002 - 17:59 #24
ja i må undskylde jeg ikke lige fik svaret men jeg var lige væk et par timer, men i skal have mange tak for de mange kommentare, jeg tror jeg vil bevæge mig igang med PHP
Avatar billede chrpurk Nybegynder
19. september 2002 - 20:19 #25
PHP er helt klart lettest, og kan bruges til flest ting =)