Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 21:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fyld i tre kolonner

Jeg har en nyhedsside om IT. Som den ser ud nu, sættes overskrifterne op under hinanden i ën lang række. Mit ønske var at indsætte en overskrift og cirka 150 karakterer fra artiklen i en kolonne. Derefter en mindre afstand, og så en ny overskrift/artikel. Men - for at anvende sidens fulde bredde, vil jeg anvende 3 kolonner. Hvordan får jeg programmeret mig frem til at nogle af artiklerne også skal indsættes i en anden og en tredje kolonne?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
14. juli 1999 - 21:43 #1
Hvilket program bruger du? Hvis du bruger et HTML program som f.eks. Frotpage kan du bare bruge tabeller. Hvis det er Microsoft Word findes der en funktion der gør at man kan vælge hvor mange rækker der skaæ være.

Men det er meget forskelligt fra program til program. Skriv lige hvilket program du bruger så det meget nemmere at svare på.
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 21:46 #2
Ja OK Rasmus - jeg fik ikke forklaret mig rigtigt. Dataerne (artiklerne) ligger i en database, så siden de hentes ind på, er en ASP side. Jeg bruger forøvrigt bl.a. Dreamweaver og HomeSite. Siden var netop sat op på den omtalte måde INDEN jeg begyndte at bruge ASP. Det burde vel også være muligt selv om dataerne hentes fra en database?
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 21:58 #3
lav en løkke der hedder noget lignende

response.Write("<table>")

do until rs.eof

  response.Write("<tr>")
  for i = 1 to 3
    response.Write("<td>")
    if not rs.eof then rs("artikel")
      response.Write(rs("artikel"))
      rs.MoveNext
    end if
    response.Write("<td>")
  next
  response.Write("</tr>")
loop
response.Write("</table>")
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 22:05 #4
Men den tager vel hele artiklen som jeg lige umiddelbart kan se -. jeg kan selvfølgelig også indsætte den tekst jeg vil have i kolonnen i overskriftsfield i databasen, og formattere den som den skal stå med html koder, så burde det vel virke?
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 22:05 #5
ups - der er en lille fejl
<td> skal afsluttes rigtigt med </td>
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 22:10 #6
ja den tager hele artiklen, jeg troede at du selv kunne arbejde videre med det.

response.Write("<table>")

do until rs.eof

  response.Write("<tr>")
  for i = 1 to 3
    response.Write("<td>")
    if not rs.eof then rs("artikel")
      response.Write(rs("overskrift") &"<br>")
      artikel = rs("artikel")
      artikel = left(artikel, 150)
      response.Write(artikel)
      rs.MoveNext
    end if
    response.Write("</td>")
  next
  response.Write("</tr>")
loop
response.Write("</table>")
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 22:17 #7
Nej - jeg er såmænd lige startet med ASP og er simpelthen glad for AL den hjælp jeg kan få - og det er anden gang jeg benytter Eksperten og jeg må nok sige at jeg er imponeret over hvor hurtigt man får svar! Tusind tak nlunn!! Men kom nu lige med et svar denne gang, så du kan få dine fortjente point - jeg blev pludselig opmærksom på det manglende "svar" fra dig :-)
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 22:48 #8
Håber du kan arbejde videre med det ;)
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 22:50 #9
Jeg prøver ihvertfald.  :-)