Avatar billede martin2000 Nybegynder
18. september 2002 - 15:36 Der er 9 kommentarer

Logon script %USERNAME% og win 98

Hejsa

Jeg har lavet et script som virker under windows 2000 hvor jeg bruger %USERNAME% variablen, men under windows 98 virker denne variabel tilsyneladende ikke.

Jeg prøvede så at indsætte brugerens bibliotek i stien, men stadig kom der fejl...

Her er et eksempel på scriptet

net use m: \\server1\Privat_IT$\%USERNAME%
net use n: \\server1\Faelles_IT$

det er mappen IT der er shared som "Privat_IT$". Under IT mappen ligger et bibliotek med navn "admin".

Jeg prøvede så:

net use m: \\Rovesta-1\Privat_Naestved_IT$\admin
net use n: \\Rovesta-1\Faelles_Naestved_IT$

for at komme udenom %USERNAME% problemet, men uden held. Jeg får en fejl 50 i logon scriptet. Men jeg har ikke kunnet finde ud af hvad denne fejl betyder!

Husk det hele virker under windows 2000!

Hvis nogen kan hjælpe er jeg meget interesseret!

Hilsen Martin
Avatar billede iblarsen Praktikant
18. september 2002 - 17:41 #1
Og du logger på med samme bruger på begge OS'er ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. september 2002 - 17:48 #2
dette login script brugte jeg/vi til vores netværk.. det er ikke mig der har lavet det.. men prøv at udskift "server" med din server..

@echo off

IF "%OS%"=="Windows_NT" GOTO NT
:95
ECHO Windows 95/98

net use j: \\"server"\%username%$ persistent:no

GOTO EXIT

:NT
ECHO Windows NT

net use j: \\"server"\%username%$ persistent:no

:EXIT
Avatar billede martin2000 Nybegynder
19. september 2002 - 10:11 #3
Til iblarsen: Ja, logger på som "admin"

Til rkhdk: Jeg kan stadig ikke få %username% til at virke under win 95.. Men den løsning du foreslår kræver at jeg laver en share for hver bruger... Det blir ret mange shares... Jeg ville gerne kunne nøjes med 1 share per gruppe/afdeling i virksomheden.

Hilsen Martin
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2002 - 14:23 #4
>rkhdk
Hvad er idén med dit script?
Det er den samme linie der udføres, ligegyldigt om det er NT eller 98.

>martin2000 variablen %USERNAME% eksisterer kun i NT og opefter.
Avatar billede martin2000 Nybegynder
19. september 2002 - 14:43 #5
til tpo: Takker, men hvordan kan man så lave et script uden at skulle lave et til hver eneste bruger ?
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2002 - 15:02 #6
---------------------------------------------------------------------------
@echo off
IF "%OS%"=="Windows_NT" GOTO NT

net use H: \\ServerName\ShareName
GOTO EXIT

:NT
net use H: \\ServerName\ShareName\%username%\

:EXIT
---------------------------------------------------------------------------

Med Windows 95/98/ME kan du ikke nå længere end \\ServerName\ShareName, der efter må brugeren selv lave resten.
Avatar billede cesar_dk Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:33 #7
Jeg bruger et lille program som heder putinenv.exe
Dette løser noget af dit problem, da win9x ikke kan gå dyber end:  net use H: \\ServerName\ShareName
Jeg har taget et lille udpluk fra vores logon script:

if "%OS%"=="Windows_NT" goto winnt

Rem ##### Kopier filer til Win9x #####
if exist %windir%\putinenv.exe goto gotitwin9x
copy \\dc1\NetLogon\putinenv.exe %windir%\*.* >nul
:gotitwin9x

Rem ##### Sætter variabler til Win9x #####
%windir%\putinenv.exe L
\\server\NetLogon\Winset USERNAME=%username%
:winnt
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2003 - 09:57 #8
Lukketid?
Avatar billede aplicor Nybegynder
11. februar 2004 - 15:45 #9
benyt /Home switch eks
net use {Drive Letter}: /Home

dog skal du indtaste info i usermanager for Home Directory i feltet connect to