Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 00:33 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjælp.. Database - ASP ????

Jeg skal lave det sådan at der kommer en standart tekst på siden hvis der ikke er nogen ting at vise fra tabellen... Den laver en fejl nu fordi tabellen er tom. Hvis jeg skriver noget i tabellen så kommer der ingen fejl..... HJÆLP
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 00:36 #1
Hejsa!

Du burde kunne bruge:

if not isnull(rs("myField")) then
Response.Write rs("myField")
Else
Response.Write "Ingen besked at vise"
End If

Med venlig hilsen,

Thomas Regin.
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 00:37 #2
skal den stå i toppen af koden eller hvor ???
Avatar billede mccannon Nybegynder
18. september 2002 - 00:38 #3
er det acces du bruger ?
hvis det er så ændre feltet til at tillade nullængde under designvisning
og så
i koden kan du lave noget ligende det her
IF RS("felt") = "" THEN
response.write "Intet i feltet"
end if
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 00:43 #4
Much,

Efter du har fyret din SQL-sætning af, og har fået dit recordset fra databasen og vil vise din standard-besked i HTML'en, skal du skrive ovenstående. Fuldstændig som du gjorde før! Der er bare kommet et par ekstra linier på! F.eks:
<%
strSQL = "Select * from mytable"
set rs = myConn.execute(strSQL)
%>
<html>
<body>
if not rs.EOF then
if not isNull(rs("myMessage") then
Response.Write rs("myMessage")
else
Response.Write "Feltet er tomt! Øv!"
End If

</body>
</html>

Håber du forstår! :)

Thomas.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 00:43 #5
Mccannon,

Det må næsten være SQL-server, da jeg ikke mener, at Access har samme problemer med NULL-værdier som SQL-server har.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 00:44 #6
Much,

UUUUUPS.. Manglede da lige et par <% %> efter <body> og lige før </body>

Sorry!
Avatar billede mccannon Nybegynder
18. september 2002 - 00:45 #7
det har den thomas, hvis den er sat til ikke at tillade nullængde for et felt
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 00:48 #8
Den laver stadig fejl min side ser sådan ud
--------------------------------------------------------------

<%

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("databasen.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From data Where region = 'Nordjylland'"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

strNavn = rs("navn")
strLink = "<a href='test.asp?id=" & rs("Id") & "'>" & strNavn & "</a>"
%>

<html>

<head>
<link rel="stylesheet" href="stilen.css" type="text/css">
  <style>
BODY {SCROLLBAR-FACE-COLOR: #7D9EBD; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #7D9EBD; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #7D9EBD; SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #FFFFFF; SCROLLBAR-ARROW-COLOR:  #000000; SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #FFFFFF; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #7D9EBD; }
</style>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" bgproperties="fixed" leftmargin="10" topmargin="0">
<p>&nbsp;</p>
<div align="center">
  <center>
  <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
    <tr>
      <td width="5%"></td>
        <td width="95%" valign="top">
          <p><b><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">F&oslash;lgende
            kokke er tilmeldt i Nordjylland.</font></b></p>
          <table width="487" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
            <tr>
              <td width="220"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">Navn.</font></td>
              <td width="267"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">Kommer
                fra. </font></td>
            </tr>
            <tr>
              <td width="220"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">
                <%Response.Write "<li>" & strLink & "</li>"%>
                </font></td>
              <td width="267"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">
                <%Response.Write rs("email")%>
                </font></td>
            </tr>
          </table>
          <p>&nbsp;</p>
          <p align="center"><script type="text/javascript" src="http://dk.danban.com/ad/b92d55f4825243b641e3d31071b1a19f">
</script></p>
          <p>&nbsp;
        </td>
    </tr>
  </table>
  <%
rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF
%>
  </center>
</div>
<div align="center"></div>
<p>&nbsp;</p>
<br>
</body>
</html>

<%
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 00:51 #9
Prøv dette:

<%

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("databasen.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From data Where region = 'Nordjylland'"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

if not isNull(rs("navn")) then
    strNavn = rs("navn")
Else
    strNavn = "Intet navn"
End If
strLink = "<a href='test.asp?id=" & rs("Id") & "'>" & strNavn & "</a>"
%>

<html>

<head>
<link rel="stylesheet" href="stilen.css" type="text/css">
  <style>
BODY {SCROLLBAR-FACE-COLOR: #7D9EBD; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #7D9EBD; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #7D9EBD; SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #FFFFFF; SCROLLBAR-ARROW-COLOR:  #000000; SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #FFFFFF; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #7D9EBD; }
</style>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" bgproperties="fixed" leftmargin="10" topmargin="0">
<p>&nbsp;</p>
<div align="center">
  <center>
  <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%" ID="Table1">
    <tr>
      <td width="5%"></td>
        <td width="95%" valign="top">
          <p><b><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">F&oslash;lgende
            kokke er tilmeldt i Nordjylland.</font></b></p>
          <table width="487" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" ID="Table2">
            <tr>
              <td width="220"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">Navn.</font></td>
              <td width="267"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">Kommer
                fra. </font></td>
            </tr>
            <tr>
              <td width="220"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">
                <%Response.Write "<li>" & strLink & "</li>"%>
                </font></td>
              <td width="267"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="2">
                <%
                if not isNull(rs("Email")) then
                    Response.Write rs("email")
                Else
                    Response.Write "Ingen email"
                End If
                %>
                </font></td>
            </tr>
          </table>
          <p>&nbsp;</p>
          <p align="center"><script type="text/javascript" src="http://dk.danban.com/ad/b92d55f4825243b641e3d31071b1a19f">
</script></p>
          <p>&nbsp;
        </td>
    </tr>
  </table>
  <%
rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF
%>
  </center>
</div>
<div align="center"></div>
<p>&nbsp;</p>
<br>
</body>
</html>

<%
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede mccannon Nybegynder
18. september 2002 - 00:51 #10
Much, prøv nu bare at ændre de felt indstillinger :)
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 00:57 #11
Mccannon..

Det er der da ingen grund til, når man kan kode sig ud af det. Desuden, så tror jeg ikke det er fordi databasen ikke accepterer NULL-værdier. SQL-server har præcis det samme problem, selvom jeg altid arbejder med felter, der tillader NULL-værdier. Så snart man beder den om at checke på et NULL-felt, så brokker den sig.

Der er selvfølgelig ingen rigtig eller forkert måde. Jeg synes bare det er federe at styre tingene fra koden end fra DB'en!

Thomas.
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 00:59 #12
Det virker stadig ikke!!!! Jeg vil ikke ændre felt værdierne for jeg vill ikke have NULL længder det er i forbindelse med noget andet...
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 01:00 #13
Og ja fed kommentar Mccannon
Avatar billede mccannon Nybegynder
18. september 2002 - 01:01 #14
hehe nu er det ikke noget jeg tror om accesen, det er noget jeg ved..learned it the hardway

hvorfor skrive ekstra kode, dermed gøre scriptet langsommere, når man kan ved at ændre indstillingen "tilladnullængde" fra "nej" til ja"
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 01:01 #15
Much,

Hvad er din præcise fejl-meddelelse!??

Thomas.
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 01:02 #16
500 siden kan ikke vises.. Dette nr. laver den også når jeg sider de koder ind.. Jeg har lavet det en gang før men kan F..... ikke huske hvordan ):
Avatar billede mccannon Nybegynder
18. september 2002 - 01:02 #17
øhh much-> Og ja fed kommentar Mccannon ???
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 01:03 #18
Jeg har lige testet scriptet her med nulværdier fra min database.. Og der virker det fint!

Prøv at ændre dit DO loop. Det kan være, at den looper sig ud af records. Istedet prøv at skrive

Do while not rs.EOF

'Al din kode her

rs.Movenext
Loop
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 01:03 #19
strNavn bruger jeg for at kalde et link så folk kan se specifike data på personen...
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 01:05 #20
500 siden kan ikke vises kan være én af alle 10 millioner fejl. Hvis du ikke allerede har gjort det, så hop op i Funktioner/Internet Indstillinger og ind under fanebladet "Avanceret" og fjern fluebenet i "Show friendly HTTP error messages".. Kan ikke huske hvad det hedder på dansk! Herefter får du en specifik fejl-meddelelser og linienummer og det hele.

Thomas.
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 01:07 #21
OK OK OK NU KØRER DET MEN DEN SKRIVER IKKE NOGET NÅR DER IKKE ER NOGET DU ER FOR FED THOMAS MANGE TAK......
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 01:08 #22
Kom med et svar så du kan få dine $$
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 01:10 #23
Jamen, det var da så lidt! Er glad for, at du kan bruge det! :)

Thomas.
Avatar billede much Nybegynder
18. september 2002 - 01:12 #24
Tak for den hurtige og venlig hjælp... :)
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
18. september 2002 - 01:16 #25
Hjælp kan heldigvis aldrig blive for hurtig og for venlig! :)

Sig til, hvis der er mere jeg kan hjælpe med!

Ha' en hyggelig nat!

Thomas.