Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
17. september 2000 - 12:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tastaturet

Er her nogen som har lyst til at forklare mig hvordan tastaturet egentlig fungerer (teknisk set)?

Med venlig hilsen,
Jørgen Knudsen
Avatar billede rfogh Nybegynder
17. september 2000 - 13:09 #1
lytter med...
Avatar billede 8800 Nybegynder
17. september 2000 - 13:09 #2
jeg gider sq ikke for 30 points...
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
17. september 2000 - 13:27 #3
Er 200 points i orden?
Avatar billede 8800 Nybegynder
17. september 2000 - 13:28 #4
Vil tænke over det... men hvad skal du egentlig bruge det til?
Avatar billede rfogh Nybegynder
17. september 2000 - 13:30 #5
Tihi... Det er vel ikke nogen doktor-afhandling der kræves...
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2000 - 13:43 #6
Tjek http://www.tastatur.dk/ grundigt.
Avatar billede denboj Nybegynder
17. september 2000 - 14:15 #7
8800// Jeg vil vædde på at du ikke ved hvordan et tastatur fungerer teknisk set
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
17. september 2000 - 14:44 #8
8800>>> Jeg skal undervise nogle elever i EDB - og så vil jeg gerne fortælle dem hvordan tastaturet virker.

rfogh>>> Nej, det er ikke en doktorafhandling der kræves! *G*
Avatar billede rfogh Nybegynder
17. september 2000 - 15:00 #9
:o)
Avatar billede driis Nybegynder
17. september 2000 - 15:06 #10
Et tastatur er et interrupt-device. Når der trykkes på en tast, sender tastaturet en binær kode gennem ledningen til computeren, som indeholder nummeret på den tast, der trykkes. Når der ankommer en kode til tastatur-porten, genereres et interrupt, der får processoren til at springe fra det, den var i gang med, og så behandle den information, den har fået fra tastaturet, og om nødvendigt udføre de handlinger, som den trykkede tastaturknap angiver. Hvilke handlinger, der udføres er selvfølgelig afhængig af softwaren.

Grunden til, at der bruges interrupts til et tastatur er, at man ellers var nødt til softwaremæssigt hele tiden at overvåge tastaturet (altså mindst nogle hundrede gange i sekundet ville computeren være nødt til at se efter, om der var signal fra tastaturet). Dette vil kræve ret store processorressourcer, som kunne være brugt andetsteds. Interruptet, og dermed springet i programkode, genereres hardwaremæssigt og tager derfor uendelig lidt processorressourcer i forhold til den anden metode.

Den kode, der sendes fra tastaturet til computeren er et binært tal bestående af 8 bits - og det maksimale antal tegn, der kan skrives \'direkte\' på tastaturet er derfor 256 (2^8) Et eksempel: \'G\' har ASCII koden 71. Når man trykker G ned, sendes denne kode så gennem ledningen til computeren: 01000111
, hvilket svarer til det decimale tal 71. 0\'erne og 1-tallene i den binære kode er, som du sikkert ved, elektriske impulser der enten er \'tændt eller slukket\'

Håber, du kan bruge det til noget.
Avatar billede 8800 Nybegynder
17. september 2000 - 15:18 #11
Hvorfor trord ikke jeg ved det? [dejboj] hvorfor fanden skulle jeg så ellers få sat pointsne op? nu har jeg bare et problem, driis har givet det rigtige svar før mig, og nu behøver jeg ikke svare, da det ikke er mig der får pointsne...
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
17. september 2000 - 17:00 #12
driis>>> Perfekt! Du får dine velfortjente points nu!

Med venlig hilsen,
Jørgen Knudsen
Avatar billede driis Nybegynder
17. september 2000 - 20:27 #13
Jeg er da glad for, du kunne bruge det! Må man spørge, hvilket niveau/hvilken slags skole, du underviser på?
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
19. oktober 2000 - 13:59 #14
driis>>> Jeg underviser ikke elever til dagligt - men var lige ude på en skole for at præsentere min virksomheds nye edb-program som lærer eleverne at skrive hurtigt (ti-finger-systemet). Derfor overtog jeg lige undervisningen hos en klasse i et par lektioner for at vise lærerne hvordan de kunne anvende vores program.

Det eneste jeg ikke lige vidste var, hvordan tastaturet virker.

Med venlig hilsen,
Jørgen Knudsen