Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 20:30 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Dato og beløb i ASP/Access

1. Jeg bruger en køb/salg applikation på mit site. Der er et felt, der hedder "Sidste salgsdato:". Hvis man f.eks. indtaster datoen som 01.08.99 fremkommer der en fejlmeddelelse, da access jo kun accepterer f.eks. 01/08/99, 01,08,99 eller 01-08-99. Hvordan kan man sikre at uanset hvilket format datoen indtastes, accepteres den hvis den er en dato?
2. Hvorledes forhindrer jeg access i at lave et indtastet beløb om til $ ? Datofelter og valuta felter er sat op til DK, men viser det forkert når jeg går ind og anvender applikationen via internettet.
Avatar billede boomer Nybegynder
14. juli 1999 - 20:53 #1
Til det første ville jeg blot lave dropdown menuer til dag, måned og år, så sætter du bare de tre sammen, og du har et dato format serveren accepterer.

Til det sidste kan du lege lidt med FormatCurrency(Variabel, x) hvor du så skriver forskellige tal på x's plads.
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 20:55 #2
1. replace(datoStreng,".","-")
2. Det skulle hjælpe at sætte en landekode i toppen af dokumentet
<% session.LCID = 1030 %>
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 20:55 #3
Sikkert en ok løsning den første, men der findes vel en måde at programmere sig ud af det også? .. iøvrigt tak for dit ekstremt hurtige svar!!
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 20:57 #4
aha nlunn .. der var du nok også hurtig! .. og tusind tak for løsningen, den ved jeg virker.!!
Avatar billede qreg Nybegynder
14. juli 1999 - 20:58 #5
Øhhh....hvordan kan der være to svar på samme tid????
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 20:59 #6
Shi.... hvorfor fa-- kan jeg ikke give den rigtige mine point! :-( ... selvfølgelig skal man afvise et svar, før man kan give point til et andet.  Nlunn .. jeg laver lige en ny! ... tag så de point denne gang!! :-)
Avatar billede boomer Nybegynder
14. juli 1999 - 21:07 #7
Men man risikerer vel stadigvæk med nlunn's svar at en bruger indtaster:

5. juli 19998, og så får man alligevel en fejl...

Hvis man kun kan vælge fra 1-31 ved dag, 1-12 ved måned og så fra f.eks. 1999 til 2050 ved år vil der ikke være nogen problemer.
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 21:12 #8
Du har ret, Boomer - og for dette HAR du fået 60 point. Jeg må løbe chancen et stykke tid i håb om at folk selv kontrollerer .. eller går en side tilbage og checker .. men måske er der nogen der har yderligere kommentarer, who knows? :-)
Avatar billede boomer Nybegynder
14. juli 1999 - 21:14 #9
Jeg klager ikke, gjorde dig blot opmærksom på det!
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 21:22 #10
Det er da rigtigt nok, men hvis du bare laver en default value i dit indtastningsfelt som hedder "dd-mm-åå" så skulle folk være MEGET dumme hvis de skrev andet

Eller lav tre små felter ved siden af hinanden, hvor der er mulighed for at indtaste dag - måned - år. Jeg ville foretrække dette frem for nogle meget lange dropDown menuer
Avatar billede boney_m Nybegynder
14. juli 1999 - 21:23 #11
Ja - og du har faktisk fuldstændig ret. Jeg ved ikke hvor stort problemet bliver i starten, men vil tage det op hvis det senere viser sig at give problemer. Og jer er da ikke utilbøjelig til at tro at jeg nok vil arbejde lidt videre med dit forslag, selv om det ikke lige passer ind i billedet, men man kan vel så blot bede om hhv. dag, måned og år i 3 omgange, og så sætte sammen til en dato til sidst.
Avatar billede nlunn Nybegynder
14. juli 1999 - 21:32 #12
En lille ting - jeg ville foreslå en dato for "kunderne", som måske lå 2 mdr frem i tiden. Dette vil påvirke folk til at have tilbuddet til at ligge nogenlunde lige lang tid.

Hvis man har foreslået en dato, så ved folk også godt hvordan datoformatet ser ud.