Avatar billede sunezapa Nybegynder
16. september 2002 - 17:14 Der er 2 løsninger

Vise en tom datalist (for input af ny record)

Jeg bruger en asp:datalist til at vise en enkelt record (til editering).
Jeg vil gerne bruge den samme datalist til at taste en ny record ind - men hvis der ingen records er ved:
  KundeData.DataSource = Tools.OpenDB(strSQL)
  KundeData.DataBind()
så vises datalisten slet ikke :-(

forslag til hvad der er smartest?
er det helt ud i skoven at bruge en datalist sådan...?
Avatar billede askhoej Praktikant
18. september 2002 - 08:40 #1
Du opretter et DataSet (eller DataTable) som du smider din eventuelle  data ind i og derefter tilføjer du en ny blank række.

lille eks:

//Add blank row for insert
DataRow dr = ds.Tables["tabel_name"].NewRow();
dr["id"] = -1;
dr["name"] = "";
ds.Tables["tabel_name"].Rows.InsertAt(dr,0);

Når så denne række bliver redigeret via din datalist, skal du bare betragte det som en oprettelse i stedet for en redigering.

/askhoej
Avatar billede sunezapa Nybegynder
18. september 2002 - 11:11 #2
lavede dette igår, princippet er det samme, men lidt enklere og mere udførligt ;-)

Dim newKundeRecord As New DataTable()
Dim dr As DataRow
newKundeRecord.Columns.Add("kundeID", GetType(Integer))
newKundeRecord.Columns.Add(New DataColumn("kundeNavn", GetType(String)))
dr = newKundeRecord.NewRow()
newKundeRecord.Rows.Add(dr)
KundeData.DataSource = newKundeRecord