Avatar billede simo Nybegynder
16. september 2000 - 16:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hjælp jeg har problem med nogle formler

i celle b32 står der
=hvis(sum(b4:B26)>0;sum(b4:b26);\"\")
i celle b28 står der alm. tal
i celle b29 står der
=hvis(b32-b28)>=0;(b32-b28);\"\")
hvis en af cellerne b32 eller b28 er tomme, laver celle b29 ### hvordan undgår jeg disse ### når celle b32 og b28 er tomme
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. september 2000 - 16:56 #1
Kan du ikke lave resultaterne på en anden side og så bare sætte B29 til  =Ark2!B19  Måske?
Avatar billede nerøs Nybegynder
16. september 2000 - 17:29 #2
Det er fordi sum(b4:B26)<= 0. Dermed står der \"\" i celle B32. Resultatet i B32 bliver der med \"\" - b28. ### betyder at celleresultatet er for langt til at blive vist. Hvis du udvider kolonnebredde kan du i dette tilfælde se fejlværdien #VÆRDI#, der udtryk for at formlen ikke kan elvalueres.

I stedet kan for \"\" sætte 0 ind i dine =hvis()  formler. ( Der biver vist 0 hvis du har \"visning af nulværdier\" slået til)

En anden mulighed er skrive
=HVIS(SUM(B32;-B28)>=0;SUM(B32;-B28);\"\")
i B29. (Sum() ignorerer textværdier)
Avatar billede simo Nybegynder
16. september 2000 - 22:25 #3
Tak for hjælpen nerøs.

Det fungerer perfekt!!
Avatar billede frankgrevil Praktikant
17. september 2000 - 09:06 #4
Brugen af dobbelt anførselstegn i stedet for nul er ikke så elegant som at benytte FORMATERING af relevante celler, så nul vises som blank, men stadig i beregningsmæssig henseende har værdien nul og ikke en tekstkonstant:

Formatér -> Celler -> Tal -> Brugerdefineret
Indtast: Standard;-Standard;\"\"

Så skal du bruge formlerne:
=HVIS(SUM(B4:B26)>0;SUM(B4:B26);0)
henholdsvis
=HVIS(B32-B28>0;B32-B28;0)

I øvrigt kan begge disse formler forenkles til:
=MAKS(SUM(B4:B26);0)
henholdsvis
=MAKS(B32-B28;0)