Avatar billede the-machine Nybegynder
16. september 2002 - 12:47 Der er 1 løsning

Routed og to gateways!

Jeg har tre netkort i en FreeBSD-box.

Der er to Gateways på hver deres netkort og en LAN forbindelse på den sidste.

    |-------|---Net2--gate2|------|
LAN--|BSD-box|              |Router|--inet
    |-------|---Net1--gate1|------|

heh.. grov tegning men ideen er der.

Det jeg vil vide er, hvilke route commandoer skal jeg skrive for at der er forbindelse igennem, selvom jeg fjerner den ene netforbindelse. Jeg bruger static routes som jeg køre fra en configfil i rc.d.

Sådan som de ser ud nu..

route add -net 0.0.0.0 $gate1_IP -netmask 128.0.0.0
route add -net 128.0.0.0 $gate1_IP -netmask 128.0.0.0

route add -net 0.0.0.0 $gate2_IP -netmask 0.0.0.0

Ifølge min overbevisning skal det forståes sådan at når jeg piller net1 kablet fra skulle den bruge net2 gatewayen. men det det gør den ikke. Routed skifter aldrig route.

Det er sikkert et eller andet ånsvagt jeg gør forkert. men så sig hvad det er :-)

-Marvel
Avatar billede the-machine Nybegynder
23. september 2002 - 10:25 #1
Grrrrr...