Avatar billede terra Nybegynder
15. september 2002 - 16:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Starte i DOS modus?

Jeg finner ikke alternativ for restart i DOS modus fra WIN Me 'drop down' ved avslutning.
Hvordan kan jeg bringe denne funksjonen eller
starte i reint DOS?

MVH Terra
15. september 2002 - 16:35 #1
Hej

Du kan f.eks. klikke på start -> run og skrive command. Så kommer der et command vindue op. Det er det tætteste du kommer på dos mode i Win me.

/PC
Avatar billede soreno Praktikant
15. september 2002 - 16:40 #2
ellers kan du bruge en bootdisk:
www.bootdisk.de
Avatar billede terra Nybegynder
15. september 2002 - 16:49 #3
Hei og takk for rask svar men...
pc >> jeg kommer til MS-DOS ledetekst og kan ikke kjøre
alle DOS-baserte programmer derifra som f.eks.: ndd.exe
Avatar billede terra Nybegynder
15. september 2002 - 17:02 #4
Hei soreno >> (?) bootdisk (?) ligner ikke den på MS-DOS ledetekst?
Er det ikke noe knapp man kan trykke på ved oppstart for å stoppe i DOS før WIN starter?
Avatar billede terra Nybegynder
15. september 2002 - 17:27 #5
soreno >>
Jeg spør jedna litt dumt:)
Hva får jeg ved å installere bootmexp.exe fra bootdisk?
Jeg er ikke helt med ... (The BIG(?))
Avatar billede soreno Praktikant
15. september 2002 - 18:32 #6
prøv at trykke på F8 når du starter op, altså lige efter biosskærmen og inden windows logoet, og vælg kommandolinie.

hvad betyder "ledetekst?" egentlig ?
Avatar billede soreno Praktikant
15. september 2002 - 18:33 #7
nu ved jeg ikke hvad formålet med at starte op i dos er, derfor valgte jeg at svare med en bootdisk. derfor, hvilke programmer er det du skal køre i dos ? (ndd == norton disk doctor ?)
Avatar billede terra Nybegynder
15. september 2002 - 18:52 #8
soreno >> Ja ...,
ndd == norton disk doctor
Hadde litt problemmer med å bruke ScanDisk.
Husker at det hjalp på en Win 98 maskin en gang.
Men nå har jeg løst problemmet på en anden måte.
Ellers så savner jeg muligheten for å restarte i DOS.
Skal prøve det med F8 ... er det ikke til WIN sikkerhetsmodus?
ledetekst-> tror det den heter når den starter i WIN
Avatar billede terra Nybegynder
15. september 2002 - 20:26 #9
soreno >>
< F8 > - Der har jeg vært før ...
Avatar billede soreno Praktikant
16. september 2002 - 07:10 #10
"WIN sikkerhetsmodus":
nej, du skal vælge "kommandolinie (command prompt)", tror nok det er nummer 5 på listen

dvs. ledetekst =  "Starter windows millenium..." ?
Avatar billede terra Nybegynder
16. september 2002 - 18:05 #11
MS-DOS ledetekst = DOS prompt
Oppstart med C:\WINDOWS\COMMAND.COM
Men her er det Windows som er i bakgrunen og kan ikke kjøres alt herifra.
Jeg finner bare 4 linjer på den Win Me maskinen:
1.Normal
2.Logget
3.Sikkerhetsmodus
4.Trinvis
På en annen Win 98 er det 6 linjer og blant annet den du snakker om.
'Kun kommandolinie' som nr 5
Denne maskinen kan også restartes i reint DOS modus. (?)
Avatar billede soreno Praktikant
16. september 2002 - 18:20 #12
så tag nr. 4 og vælg at den _ikke_ skal starte windows.
Avatar billede terra Nybegynder
16. september 2002 - 18:38 #13
Da starten den i sikkerhetsmodus selv om jeg velger 'nei' til alt #!%§

Kanskje jeg har fått en spøgelse ... he, he,
Avatar billede soreno Praktikant
16. september 2002 - 18:40 #14
det var hvad jeg havde at byde på - jeg kan desværre ikke selv teste hvordan man gør, da jeg ikke har winme :-)

min anbefaling vil dog stadig være at benytte en bootdisk, og ad den vej komme ind i en command prompt.
Avatar billede terra Nybegynder
16. september 2002 - 18:55 #15
Det kan du være glad for at du ikke har :)
OK, hvis jeg kjører den 'bootmexp.exe' som jeg fant på bootdisk og hører ti Win Me. Påvirker det ikke resten av systemet slik at jeg må reinstalere noe her. Hvordan virker det?
Avatar billede soreno Praktikant
16. september 2002 - 19:03 #16
.. det er jeg skam også.

bootdisken fungere ved at en eller anden har kopieret de essentielle boot filer over på en diskette og gjort så der kan bootes fra denne.
min ide var at du kunne boot fra diskette og når command prompt var klar så indsatte du den diskette med det program du ønsker at eksekvere, og køre det fra diskette.

forresten, så ville jeg bruge win98se bootdisken - jeg har nemlig aldrig haft særlig gode erfaringer med winme.

slik == sådan ? (din danske dialekt er lidt svær.. ;-)
Avatar billede terra Nybegynder
16. september 2002 - 19:33 #17
slik = +/- sådan :)
Skal prøve det med win98se bootdisken.
Ha en fortsat god kveld soreno.
Avatar billede terra Nybegynder
17. september 2002 - 00:22 #18
Mange takk for hjelpen. Det virker også med win Me bootdisken.
Hilsen

Terra
Avatar billede soreno Praktikant
17. september 2002 - 07:37 #19
i:
http://www.eksperten.dk/spm/258742

nævner en eller anden noget om "ctrl+f5" - måske det vil virke ?
Avatar billede terra Nybegynder
17. september 2002 - 17:55 #20
Takk for tipset.
... virker ikke.
Det ser ut at det endet på: 'PartitionMagic' der til slut :)

Ha en fortsatt God kveld.
Hilsen
Terra