Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 11:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med brænder

Hej

Jeg kører Debian Woody stable.

Jeg har problemer med at få min brænder til at virke. Jeg kan fint mounte/unmount den. Jeg har installeret "gtoaster" med apt og lagt en tom cd i og mounted den, når jeg så forsøger at brænde for jeg følgende:

Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling
scsidev: 'speed=1'
devname: 'speed=1'
scsibus: -2 target: -2 lun: -2
cdrecord: No such file or directory. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.

cdrecord -scanbus:

Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling
cdrecord: No such file or directory. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.

Jeg ROOT!

Jeg har ikke forstand på SCSI!

Det ved jeg om mit drev:
hdd: LG CD-RW CED-8042B, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdd: ATAPI 24X CD-ROM CD-R/RW drive, 2048kB Cache

PS. Jeg er ikke meget for at kompilerer kerner!
Avatar billede herlock Nybegynder
14. september 2002 - 11:36 #1
SCSI emu skal være enablet i kernel hvis det er en IDE brænder.

Prøv lige: modprobe ide-scsi

Herlock / www.linuxplanet.dk
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 11:38 #2
Jeg ved desværre ikke om det er IDE eller SCSI, jeg ved kun ovennævnet også at den er 3 år gammel. Det er default brænderen i en Compaq 5736

modprobe ide-scsi giver intet resultat/output (bare linjeskift)(root)
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 11:42 #3
Update: i "modconf" kan jeg se at der står + ved ide-scsi
Avatar billede herlock Nybegynder
14. september 2002 - 11:45 #4
Det er fint, prøv så
cdrecord --scanbus
nu

Hvis intet dukker op, so fortæl mig
1: Hvilket /dev/ mountes din brænder til
2: kør "lsmod" og indsæt output her så jeg kan se det
Avatar billede herlock Nybegynder
14. september 2002 - 11:46 #5
Hvis mig evt. indholdet af
/etc/fstab
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 11:47 #6
# /etc/fstab: information om statisk filsystem.
#
# <filsystem>  <monteringspunkt>      <type>  <tilvalg>              <dump><tjeknum>
/dev/hda2      /              ext3    errors=remount-ro      0      1
/dev/hda3      none            swap    sw                      0      0
proc            /proc          proc    defaults                0      0
/dev/fd0        /floppy        auto    user,noauto            0      0
/dev/cdrom      /cdrom          iso9660 ro,user,noauto          0      0
/dev/hda1      /boot  ext2    defaults                        0      2
Avatar billede herlock Nybegynder
14. september 2002 - 11:50 #7
cdrecord --scanbus
med 2 -
mangler stadig print af lsmod
Det er en IDE brænder
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 12:00 #8
[ROOT]-(/home/giraf)$: cdrecord --scanbus
Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling
cdrecord: No such file or directory. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.

[ROOT]-(/home/giraf)$: lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
sg                    24452  0  (autoclean) (unused)
nls_iso8859-1          2880  0  (autoclean)
ide-scsi                7488  0
es1371                27840  1
gameport                1308  0  [es1371]
ac97_codec              9568  0  [es1371]
soundcore              3236  4  [es1371]
keybdev                1664  0  (unused)
usbkbd                  2848  0  (unused)
input                  3072  0  [keybdev usbkbd]
usb-uhci              20708  0  (unused)
usbcore                48032  0  [usbkbd usb-uhci]
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 12:07 #9
Mounter min brænder sådan: mount /dev/hdd /cdrom2
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
14. september 2002 - 12:22 #10
Jeg skal til familie fest. ses på søndag
Avatar billede herlock Nybegynder
14. september 2002 - 12:32 #11
Avatar billede herlock Nybegynder
14. september 2002 - 13:19 #12
ahhh...du mangler da forøvrigt også lige scsi_mod
insmod scsi_mod
cdrecord --scanbus
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
15. september 2002 - 16:57 #13
insmod: scsi_mod: no module by that name found

Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling
cdrecord: No such file or directory. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.

Jeg ved desværre ikke hvad mit drev er for et :|
Avatar billede herlock Nybegynder
15. september 2002 - 20:09 #14
det var pokkers...lader til du ikke har scsi_mod understøttet af kernel.
Så er det den lange vej:
1.Installer kernel source fra din Debian distro
2.Som root skal du ned i /usr/src/linux
3.Hvis du er i X brug "make xconfig" hvis ikke, brug "make menuconfig"
4. Under "SCSI Support" siger du "yes" til:
SCSI Support
SCSI Disk support
SCSI CDrom support
SCSI generic support

5. Under "IDE,ATA and ATAPI block devices" siger du "yes" til:
SCSI Emulation support

6.Exit og ja til at gemme ændringer
7.make dep
8.make bzImage
9.make modules
10. make modules_install

Læs evt. lige denne hvis du vil lave kernel uden at overskrive den eksisterende etc:
http://www.linuxplanet.dk/article/articleview/33/1/38/
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
15. september 2002 - 20:21 #15
Jeg får ny pc her om  2-3-4 uger. Bærbar. Jeg har ikke så meget lyst til at lege med kernen nu, eftersom det hele "bare skal virke" og derfor vil jeg helst ikke fucke noget op. Men, når jeg så får min nye pc og alligevel skal flytte alting, så tror jeg, jeg vil forsøge mig med en kerne compilering. Indtil da lader jeg lige spørgsmålet stå åben, hvis der nu skulle være andre løsninger ellers får du point :)