Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
14. september 2000 - 21:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tilfældigt tal

Hvordan får man et tilfældigt tal i perl?
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
14. september 2000 - 21:16 #1
Haster!!!
Avatar billede Thomas Nybegynder
14. september 2000 - 21:17 #2
rand function
Retrieve the next pseudorandom number

rand EXPR
rand

Returns a random fractional number greater than or equal to 0 and less than the value of EXPR. (EXPR should be positive.) If EXPR is omitted, the value 1 is used. Automatically calls srand() unless srand() has already been called. See also srand().
(Note: If your rand function consistently returns numbers that are too large or too small, then your version of Perl was probably compiled with the wrong number of RANDBITS.)

Et lille klip taget fra www.perl.com
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
14. september 2000 - 21:20 #3
Hvad mener du med alt det lort.
Hvad hedder variablen jeg kan finde det tilfældige tal i. Jeg er altså ikke den tålmodige slags så jeg læser ikke længere tekst.
Avatar billede Thomas Nybegynder
14. september 2000 - 21:32 #4
Du laver blot følgende:

$random=rand 10;
print \"Det tilfældige tal: \";
print $random;

Giver et tilfældigt tal der er lavere end 10!

//Thomas