Avatar billede paulanton Nybegynder
14. september 2000 - 12:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsummering af tal i excel

Kan det lade sig gøre at opsummere en celle med data fra andre regneark. Eksempel: Jeg har et regneark (A) hvor der dagligt fremkommer en totalsum for den pågældende  dag. Dette beløb vil jeg gerne overføre til et andet ark (B). Næste dag får jeg igen en ny totalsum (fra regneark A) og dette beløb skal så lægges sammen med det eksisterende tal på ark B. Så jeg løbende får en opsummering af totalsalget.
At overføre dagens salg til ark B er ikke noget problem men at få excel til at opsummere den samme celle med data fra ark A kan jeg ikke se en løsning på... Nogen der har en god ide...?
Avatar billede askims Nybegynder
14. september 2000 - 14:21 #1
Kan du ikke have have salget fra dagen før til at stå i en celle og dagens salg til at stå i en anden, og derefter summere de to celler i en tredje celle. Så i regnearket for næste dage skal du så lave en henvisning til den tredje celle. Dermed vil du i samme ark have: salget indtil dato + dagens salg = salget indtil og MED dags dato.

Alternativt kunne du have et overordnet regneark for måneden og henvise til de forskellige dages salg. Summeringen kunne du have i det overordnede regneark. Den umiddelbare fordel ville være, at du kan overskue salget for de enkelte dage, og summere som du har lyst til.
Avatar billede sjensen Nybegynder
14. september 2000 - 14:22 #2
I den celle hvor du vil opsummere du skrive skrive noget a la

=SUM(ark1!A2+A3)

Denne viser summen af A2 på ark1 og A3 på det ark hvor du opretter den. Var det det du mente ?
Avatar billede paulanton Nybegynder
14. september 2000 - 14:41 #3
Her kommer en nærmere beskrivelse af problemet: Hver dag tager jeg et tomt regneark frem (ark A)og laver en beregning hvor jeg får et slut tal. Dette tal skal så overføres til et andet ark (B)hvor tallene for de forskellige dag skal lægges sammen til en samlet værdi. D.V.S. at jeg faktisk laver 365 af ark A udregninger hvor jeg på hver ark får et sluttal som så løbende bliver overført til ark B og opsummeret i samme celle. Håber min forklaring ikke er for kryptisk...
Avatar billede teknik Juniormester
14. september 2000 - 19:01 #4
At få hentet dan samme celle fra \"ark A\" på forskellige datoer kunne i teorien lade sig gøre vha. kæder.
Imidlertid er det et problem, at hvis du \"overskriver\" dit ark A fra Igår, så bliver kædningen hertil ødelagt, og saldoen fra \"i går\" er tabt.
Du skal enten gemme et \"ark A\" for hver dag med et unikt navn, og så lave 365 kæder til disse ark, i dit ark B.

Ulige nemmere var det at du laver 365 rækker/kolonner i dit Ark A, og så får saldoen talt sammen i ark A, og nøjes med at kæde saldo feltet til Ark B.

Kolonnerne - typisk med \"dags dato\" som overskrift laves let med fyldhåndtaget...
- den væsentligste ulempe er, at du kan komme til at skrive oveni dine data fra igår ved et uheld...

..en af ulemperne ved 365 kolonner at \"hjælpeteksten\" forsvinder \"ud til venstre\"...det kan du løse, ved at stille dig i det øverste datafelt for dag 1, og så vælge -vindue
-frys ruder, Det holder forklaringsteksten, og dagnummer/dato inde på arket...

mvh :-)
Teknik

Avatar billede gonzoo Nybegynder
17. september 2000 - 10:14 #5
Du kan også lave en skabelon dit daglige indtastning ark er vel ens hver dag, hvis så du vil have gemt resultatet på et andet ark kan det gøres med en kode i VB men den bliver lang, hvis du skal gemme 365 dage, men det kan lade sig gøre mvh Gonzoo
Avatar billede ovdal Nybegynder
07. oktober 2000 - 21:49 #6
Der er en funktion beskrevet - i 1 til 1 - i den standard faktura som MS har kreeret. Prøv om du ikke kan bruge den makro som egentlig overfører faktura info til et \"samleark\". Det eneste du så må gøre på samlearket er at sammentælle alle dine \"faktura´s\"