Avatar billede sap Nybegynder
10. september 2002 - 18:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forskellig skriftstørrelse alt efter computer

Hej.
Når jeg sidder at laver en hjemmeside viser den forskellige skriftstørrelser alt efter hvor jeg ser siden. Hvis størrelsen herhjemme er x-small, ser den det andet sted ud til at den er small. Dvs størrelsen stiger én.

Det er ikke ændring i Text Size for de står begge på Middel. Kan det være fordi herhjemme bruger jeg IE 6.0 og det andet sted bruges der 5.0 ?

Siden er : www.flowbreakers.dk/simon

Som menuen ser ud på min : http://www.flowbreakers.dk/menu.gif

Min CSS (hvis fejlen over alt forventning skulle ligge der) :
-------------- START -----------
/* Styring af Links - >>>>> START */
a {
    color: #010101;
    text-decoration: none;
}
a:hover {
    text-decoration: underline;
}
div.hovedpunkt a {
    font-family: Verdana;
    font-size: small;
}
div.underpunkt a {
    font-family: Verdana;
    font-size: x-small;
    text-decoration: none;
    color: Navy;
}
/* Styring af Links <<<<<<< SLUT */
body {
    background-color: White;
}
img {
    border: none;
}
table.ramme {
    background-color: #F5F7F6;
    width: 750px;
    height: 700px;
    border-style: solid;
    border-width: thin;
    border-color: #365082;
}
div.boks {
    background-color: #DDDDDD;
    border-color: #365082;
    border-style: solid;
    border-width:  thin;
    width: auto;
    padding-right: 5px;
}
img.pil {
    margin-left: 5px;
}
td.top {
    background-image: url(../grafik/top.gif);
/*    background-repeat: ;*/
    background-position: center;
    width: auto;
    height: 20px;
    color: White;
    font-family: Verdana;
    font-size: x-small;
}
div.overskrift {
    font-family: Verdana;
    font-size: small;
    margin-left: 5px;
}
div.hovedpunkt {
    font-family: Verdana;
    margin-left: 5px;
}
div.underpunkt {
    font-family: Verdana;
    margin-left: 7px;
}
td.nyhedstop {
    background-image: url(../grafik/top.gif);
    width: 350px;
    height: 20px;
    color: White;
    font-family: Verdana;
    font-size: x-small;
}
div.nyhedstop {
    margin-left: 5px;
    font-size: x-small;
}
div.nyhedsboks {
    background-color: #DDDDDD;
    border-color: #365082;
    border-style: solid;
    border-width:  thin;
    width: 350px;
    font-family: Verdana;
    font-size: small;
    padding: 5px;
}

Nogen der kan sige hvad der er galt ?
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2002 - 18:18 #1
Definér da bare en fast pixel-værdi. Så er du helt sikker.

font-size: 10px;
Avatar billede sap Nybegynder
10. september 2002 - 18:24 #2
Det er en løsning, men en billig en.
Grunden til at der er difineret størrese med small er at man kan ændre størrelsen vha. Text-Size. Derved kan svagtseende også se hvad der står.
Det er en del pænere rent designmæssigt...
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. september 2002 - 19:05 #3
det er ikke small der er problmet, men de forskellige komputerskærme og operativsystemer der kan være anvendt.

på en fjernsysnsskærm vil fx selv en 7px tekst se stor ud fordi pixels der er langt større end de er på en normal computerskærm. og computerskærmen kan så også være indstillet til opløsninger fra 640*480 til 2400*1600. det vil få den samme tekst til at se højest forskellig ud :-)).

en bruger der en højopløst skærm kan så i operativsystemet kompensere ved at vælge large fonts det får så teksten til at blive større på hans skærm, imens billeder vil forekomme små og gnidrede fordi de nu fylder mindre i forhold til teksten.

der er ikke nogen super løsning der bare virker. Lav dit design så det kan overleve den slags udsving, og hold fast i at brugeren naturligvis selv skal kunne justere tekststørrelsen i browseren.

mvh JakobA
Avatar billede sap Nybegynder
10. september 2002 - 19:09 #4
Jeg tror problemet et mere konkret end det.
Men i morgen uploade jeg lige i billede fra den anden computer så man kan se forskellen...
Avatar billede sap Nybegynder
11. september 2002 - 08:47 #5
Her er så hvordan det ser ud det andet sted.
http://www.flowbreakers.dk/menu2.jpg

Jeg spurgte en del mennesker igår om de gad at teste det, og ingen fik det overstående resultat...
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. september 2002 - 11:25 #6
højreklik på din desktop
vælg menypunkt egenskaber
vælg faneblad indstillinger
vælg knap avanceret
vælg faneblad generelt  (måske unødvendig nogen steder)

der er en select-boks skrifttyper hvor du kan vælge størrelse på skriften, det er den der er stille anderledes på den anden computer.

mvh JakobA
Avatar billede sap Nybegynder
11. september 2002 - 11:30 #7
Det havde jeg set efter fra starten... Det er heller ikke det...
Avatar billede dexter_dk Nybegynder
11. september 2002 - 20:36 #8
sap, som phoenixv prøver at sige, så er det pga du bare væler size til "small" og det. Hvis du vil ha' den samme skriftstørrelse på alle comps. skal du skrive størrelsen i px.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
12. september 2002 - 19:16 #9
font keywords som small x-small osv er ikke ens implementeret i IE 5.0 og Ie 6.0 eller i en del andre browsere for den sags skyld.

mere om emnet findes her:

http://www.alistapart.com/stories/sizematters/

Mvh
Gensmann
Avatar billede sap Nybegynder
12. september 2002 - 19:41 #10
Mange tak, det var lige hvad jeg søgte....Kan du lave et svar så jeg kan give dig point ?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
12. september 2002 - 19:50 #11
Svar

Mvh
Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
12. september 2002 - 19:50 #12
Flot :)