Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 17:53 Der er 30 kommentarer

Matematik - atomaire

Her er et billede :
http://www.miniwelt.de/images/012_10.JPG

Jeg ved at hver kugle har en diameter på 18 m, og det hele er 102 høj.

Ergo kan jeg regne ud at de tre midterste kugler har kodinatorne: - når
(0,0,0) ligger der hvor den nedeste kugle tangere jorden

(0,0,9)
(0,0,51)
(0,0,92)

Men jeg kan ikke regne resten ud ?
Avatar billede driis Nybegynder
09. september 2002 - 17:59 #1
Får du ikke flere oplysninger ?
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 18:03 #2
er det en matematikopgave (aka til skolen) eller er det til noget du selv skal lave ?

>>RapStam
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 18:04 #3
Her er opgave teksten til den opgave hvor jeg skal finde kordinatorne :

I 1958 opbyggede man i Belgien en bygning i anledning af verdensudstillingen "Belgiens eiffeltårn" Atomariet, som vist på billedet.
Atomariet har en total højde på 102 m og kuglerne har en diameter på 18 m.
Bygningen er bygget op som en kube med en kugle i hvert hjørne og en i midten, altså 9 kugler.
kuglen i midten og de modstående hjørner ligger på en ret linje, vinkelret på jorden.
koordinatsystemet opdeles med Z-aksen opad x-aksen modhøjre og y-aksen ind i billedet.
Desuden har de 2 kugler i midten af billedet samme x værd. (0,0,0) lægges hvor den nederste kugle tangerer jorden
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 18:06 #4
Det er en matematik opgave.. men da det er svært at "lærer" rumlighed er det bare noget der skal laves og så vidre som min lærer sigeR :)
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 18:08 #5
Hvilket niveau snakker vi om?
Altså hvilken slags matematik er forudsætningen for at regne den ud?
For hvis du skal ha den stillet 100 pct. eksakt op mht. flader i rummet og den slags bliver det en ret langthåret affære.

>>RapStam
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 18:10 #6
Det er Mat A på HTX.. og det er vidst bare logisk regning det meste af det og kræver en del rumlig forståelse.
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 18:11 #7
Aiight .... kigger lidt på den. Det burde nok kunne løses.

>>RapStam
Avatar billede dennism Nybegynder
09. september 2002 - 18:12 #8
Jeg synes altså det skal forbydes, at få hjælp til ens lektier her på eksperten... Det er jo ik det der er meningen med eksperten!
Det sker oftere og oftere at folk skal have hjælp til at oversætte en tekst til engelsk eller tysk!...
Er jeg den eneste der har denne holdning, eller er der andre der vil støtte den?
Avatar billede dennism Nybegynder
09. september 2002 - 18:13 #9
EKSPERTEN ER IKKE NOGET LEKT
Avatar billede dennism Nybegynder
09. september 2002 - 18:14 #10
ups...

EKSPERTEN ER IKKE NOGET LEKTIEVÆRKSTED...
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 18:15 #11
Nej, men det er et sted der er til for at hjælpe hinanden..
- men jeg skal nok lade være med at kommme med flere spørgsmål angående mine lektier..
- men håber da stadig jeg kan få hjælp til dette.
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 18:22 #12
dennism > jeg giver dig ret i at der er mange der vil have løst deres lektier herinde og det er møgirriterende at se overskrifter som "oversæt lige det her for mig". Men når det gælder matematik ser jeg anderledes på det. Matematik er vigtigt for programmering, og jeg synes faktisk det kunne være rart med en generel matematik-kategori (hvis ikke det var fordi folkeskolerollingerne ville flood´e den på en halv time)

Koordinat beregninger i rummet er da noget vi alle kan lære noget brugbart af :)

mat
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 18:26 #13
Jeg vil da også sige at i netop det her eksempel er det da ingen skam at stille spørgsmålet her. Det er da korrekt at hvor en 7-klasses elev vil ha rettet sin engelske stil er det for plat.
Her har vi da et relativt kompliceret eksempel på koordinater i rummet - eller rettere at beskrive dem 2-dimensionalt. Du kan direkte drage denne parallel med flere at de flash-script der er til at lave 3d i flash og den her opgave

>>RapStam
Avatar billede dennism Nybegynder
09. september 2002 - 18:33 #14
mat & repstam >>

Der er jeg fuldstændig enig...
Ja, et spm. som dette gør ik så meget!... Men sprog spørgsmålende har slet ik noget at lave her!...
Avatar billede hasmi Nybegynder
09. september 2002 - 18:37 #15
Der er ingen logik i d´herrers argumentation.
Området med Fri debat ER fri debat, og vil man ikke deltage i den, kan man bare lade være med at kigge indenfor her.

Sprog er også en god ting at kunne i programmering mv., da engelsk er en glimrende forudsætning for det.
Avatar billede hasmi Nybegynder
09. september 2002 - 18:38 #16
Men lektier bør selvfølgelig laves af personen selv. At få regnet en matematikopgave her er faktisk ingen hjælp - måske tværtimod.
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 18:39 #17
Ok - her er tricket. (måske?!??!... men i hvert fald et skrid på vejen)
Vi kender midteraksens koordinater. Problemet består i at finde en vinkel. Vi ved at der kun er 2 forkellige vinkler i hele figuren.
Der er 90º i "yderfladerne".  De er kvadratiske. Krydset i midten er en ligesiden trekant. Derfor er vinklerne 60º

Hvis man forestiller sig den "på jorden" - vandret og ikke roteret kan man finde koordinaterne. Herefter skal den så drejes med en vis vinkel. Først på x-planen og derefter y-planen

too be continued....

>>RapStam
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 18:39 #18
Nej, jeg søger også mest inspiration, da man ikke lærer noget når man ikke forstå det rum det ligger i...
selv matematik delen i dette er svært men det at forstå det
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 18:47 #19
rapstam -> Dem i midten er da ikke ligeså lange som de stænger der danner firkanten.. dem indtil midten er da lidt mindre
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 18:49 #20
Hasmi: Der er jeg ikke enig. Det er da ikke en nødvendighed at kunne engelsk for at kunne programmere. Når du først kender dine kommandoer og program-syntax'en kan du i princippet kode løs. Engelsk grammatik og oversættelse har intet med programmering at gøre. Der er naturligvist lærebøger på engelsk, men det er da de færreste sprog du ikke kan få danske lærebøger til.
Derimod er det ikke strengt taget en nødvendighed at have nogle matematiske
forudsætninger for at skrive et program. Man skal selvfølgelig kunne lidt, men det kan strække sig til almindelig købmandsregning ( +,-,*,/ etc.)
Skal man lave lidt mere komplicerede programmer kan matematikken jo godt blive ret tricky. Der er jo faktisk ingen grænser. Alt kompliceret matematik laves jo via programmer idag.

Det er jo så i dette tilfælde en skoleopgave, men der er da challenge nok i den. Desuden, hvis man arbejder med grafiske programmer (fx Flash) er den da relevant.
Forstå mig ret men jeg hader da også dem der kommer med deres lektier, men jeg synes diskussionen er lidt malplaceret her da det er en opgave der let kunne forekomme i en programmeringssituation.

>>RapStam
Avatar billede hasmi Nybegynder
09. september 2002 - 18:58 #21
>> rapstam

Der er ingen logik i d´herrers argumentation, og nu gælder det i hvert fald Rapstam - Du modsiger dig selv i midterste afsnit. Prøv at læse det igennem igen.
Vi kan konkludere, at vi er uenige.
-sark- er formodentlig ligeglad med det, så over and out.
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 19:05 #22
sark... det har da ret i ... det var en smutter
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 19:07 #23
Kan du hjælpe ?
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 19:09 #24
sark... det kommer nok til at tage lidt tid. Men hvad skal du bruge?..koordinater?..eller beskrivelser af den (med cos,sin * længder etc)?
Avatar billede sark Nybegynder
09. september 2002 - 19:16 #25
beskrivel
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 20:20 #26
Der findes helt klart en lettere løsningsmåde end den her, men vi prøver alligevel. Jeg vil lige beskrive hvordan jeg er kommet frem til tingene, så kan selv regne det ud. Først betragt en kasse der svarer til at stængerne går ind i kuglernes centrum. Vi glemmer alt om at kassen er drejet indtil videre.
Vi kender længderne i diagonalen - deraf kan vi via Pythe's sætning finde længden på stængerne i kvadraterne der er siderne i endefladerne på kassen(af to gange eller en smart vektoromskrivning)
Er du med so far?
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 20:39 #27
Når du først har længderne på dem kan vi beskrive alle punkterne. De skal herefter drejes 3 gange (tag fat i en tændstikæske og få den til at stå på et hjørne hvis du ikke er med på hvorfor den skal drejes 3 gange)
Jeg ville foretrække at holde beskrivelsen i vektornotation.

Til sidst kan du få en vektornotation nogenlunde svarende til følgende
X = A * X' ,
X = endelige koordinater, A = en vektor der beskriver drejningerne for punkterne og X' er de koordinater vi har fundet ved at betragte kassen, hvor den bare ligger på jorden (dsv uden vinkler...som en terning der ligger på bordet)

Du får så 3 ubekendte. Vinklerne mellem de 3 flader.

"kuglen i midten og de modstående hjørner ligger på en ret linje, vinkelret på jorden."
Hvis jeg forstår de ret så er den drejet 45º på zx-planen.

Så er der kun 2 ubekendte - men uanset hvad kan du jo bare løse den med alle 3 ubekendte. Giver det mening?...det er sgu ret svært at forklare hvis man ikke kan illustrere det grafisk

>>RapStam

ps: hansi + dennism: Nu er der da lagt op til at lektierne skal løses selv. Dette er bare et forslag til hvordan man løser den!
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 20:41 #28
hasmi even :)
Avatar billede hasmi Nybegynder
09. september 2002 - 21:03 #29
:0)
Avatar billede rapstam Nybegynder
09. september 2002 - 22:19 #30
hov - man kan finde endnu en vinkel. Det er givet at diagonalen er 90º på x-aksen. Så har du rotationen (vinklen) omkring y-aksen, yz-planen.

Bare for at gøre opgaven mere psycho kan man antage at højden er ubekendt. Så ved man at diagonalens reelle højde er ved at rotation på 45º omkring x-aksen, xz-planen. Ligeledes ved man at ved 0º og 90º er højden givet som sidelængden i kvadratet. Så kan man stille en masse sjove cos/sin udtryk op og forkorte dem ned (jeg har ikke selv gennemregnet den, men vil da ikke udelukke at man kan få nogle fornuftige reducerede udtryk)
Når man har gjort det og intet virker overvejer man at blive sproglig :-)

Det er en gammel sandhed at man lærer mest når man overvejer hvilken ende af rebet man skal bruge til at hænge sig i! (når intet virker og man skal aflevere 3 timer senere!)

God fornøjelse :-) ... heh!
>>RapStam