Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:21 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg gøre ???

Jeg har en AMD 1400 Mhz.

En af mine venner har også den CPU. Vi har samme bundkort og køler, men min computer er over 15 grader vammere end hans. Når jeg spiller CS så fryser min computer efter en halv time ...

Hvad skal jeg gøre ??? Ny CPU eller køler ?
Avatar billede bbs Nybegynder
09. september 2002 - 17:21 #1
Har du kølepasta på din, og hvis du har, hvilket? Og hvor meget?
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:22 #2
Kølepasta ???? forstår ikke lige ..!
Avatar billede sprutnik Nybegynder
09. september 2002 - 17:24 #3
Tjek cpu-blæseren for støv. Det kan sagtens være en del af grunden til varmen.
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:24 #4
Tror jeg ikke ... det har altid været sådan ... Lige fra jeg fik min !!!
Avatar billede tofferman Nybegynder
09. september 2002 - 17:25 #5
Har du flere kort inde i din computer. Eller f.eks. et kraftigere skærmkort end din ven? Er hans computer mere "ryddelig" inde i, hvor der måske er mere orden i kablerne, og dermed bedre luftgennemstrømning?

Det kan også være strømforsyningen, der ventilerer hans kabinet bedre. Kig evt. også efter ekstra blæsere til indsugning. Det er langt fra kun cpu-typen og cpu-køleren der er afgørende for temperaturen.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
09. september 2002 - 17:26 #6
Så kan det være pga. dit kabinet. Hvis du har for lidt luftgennemstrømning, må du have en ekstra blæser i f.eks. fronten.
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:27 #7
300 w. størmforsyning !!! jeg har fået prof. til at samle den !!! Mener vi har nogen lunde det samme !!!
Avatar billede bbs Nybegynder
09. september 2002 - 17:28 #8
Har du kølepasta på din cpu?
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:28 #9
Jeg har et maxitorwer med en køller til at sidde for oven og for neden !!!
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:28 #10
kølepasta ??? forstår ikke lige !
Avatar billede sprutnik Nybegynder
09. september 2002 - 17:29 #11
Selvom du har fået en forhandler til at samle den, kan du sagtens have problemer med varme. Min er også samlet af en forhandler, men alligevel måtte jeg bore et par huller i den til ekstra blæsere, for at holde temp. nede.
Avatar billede bbs Nybegynder
09. september 2002 - 17:29 #12
oven på din processor er der så noget kølepasta (noget lignende tandpasta, kan være hvidt eller sølv farvet).
Avatar billede f_rollo Nybegynder
09. september 2002 - 17:30 #13
Jeg har samme problem med min com. (og samme cpu...)

Når jeg tager kabinettet af går det maget bedere.
Ofte har jeg lagt mærke til at luften omkring cpu'en er EKSTREMT varm.

Prøv at fjerne kabinettet og se om det hjælper (du skal selvfølgelig have kabinettet af i så lang til at luften omkring kan nå at blive kold...)

Hvis det hjælper er det bare at købe nogle flere blæsere...
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:30 #14
hvis jeg har tre kølere til at køle må der jo være et eller andet i vejen

EN anden van siger at nogle 1400 Mhz. udgiver meget mere varme end andre ..!
Avatar billede f_rollo Nybegynder
09. september 2002 - 17:31 #15
Problemet er at blæseren blæser varm luft ned på cpu'en og jo vamere den er jo mindre hjælper det
Avatar billede f_rollo Nybegynder
09. september 2002 - 17:32 #16
ikke nødvendigvis...

hvordan sidder kølerne og sidder der en der hvor cpu'en er
Avatar billede tofferman Nybegynder
09. september 2002 - 17:32 #17
Da jeg fik min puter hos Alcotini (lige inden de gik ned) måtte jeg udskifte køleren med en større. Så det med at det er professionelle der har samlet den giver jeg ikke en døjt for.

Hvor varm bliver din cpu?

Hvilke programmer kører du? Det kunne jo være at der var eet eller andet som lå og belastede din cpu helt vildt.
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:33 #18
der sidder en over CPU'en og de to andre suger luften ude af kabinettet !
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:34 #19
Hvis jeg spiller CS bliver den over 60 grader ...!
Avatar billede tofferman Nybegynder
09. september 2002 - 17:36 #20
Så kunne det hjælpe at få en ekstra blæser, som blæser luft IND i kabinettet. Den skal placeres på fronten, så der kommer en luftstrøm diagonalt igennem kabinettet. Du kan eventuelt udskifte dine fladkabler med nogle runde (fås til rimelig pris). De fylder nemlig mindre, og giver mere luft i kabinettet. Endelig bør du binde alle kabler pænt op langs siden af kabinettet, så der ikke er risiko for at der er noget der hænger og dingler (hvis du forstår hvad jeg mener)
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 17:37 #21
jeg forstår ...!
Avatar billede tofferman Nybegynder
09. september 2002 - 17:39 #22
www.overclocking.dk og www.tweakup.dk kan du finde en del artikler omkring køling.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
09. september 2002 - 17:57 #23
Er det en Silent Viking køler??
Jeg har nemlig læst/hørt rundt om her på Eksperten at nogle suger og andre blæser luften fra/mod cpu'en.
Jeg fik i en mail fra Thermal Take,at vid at den skal blæse imod cpu'en.
Prøv at tjekke det.
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 18:03 #24
det er ikke en silent Vinking køler !
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 18:10 #25
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 18:19 #26
Det skulel være en udemærket køler som jeg har ... jeg må kanstatere at jeg bare skla have en ny CPU i !!!
Avatar billede rs2000 Nybegynder
09. september 2002 - 18:49 #27
Hvis du vil have ny cpu,burde du nok gå efter en AMD XP??00+ cpu
De skulle ikke blive så varme som de ældre typer.
De er også ved at være billige :)
Avatar billede amd Nybegynder
09. september 2002 - 19:40 #28
Nej! du skal sq ikke købe ny CPU!
Prøv (hvis du tør/kan) at afmontere CPU køleren og se om der er køler pasta på og hvis der er om det sidder helt ude i kanterne og ik noget på midten.
Hvis det er tilfældet har jeg før oplevet den falder ca 15-20* ved at smøre et jævnt lag på.
Avatar billede bondy Nybegynder
09. september 2002 - 21:30 #29
Ved ikke rigtig havd jeg skal kører ...! har ikke lige mdoe på at tage køleren af, da jeg havde store problemmer med at få den på ..!
Avatar billede amd Nybegynder
09. september 2002 - 22:58 #30
Nej.. men det ville da være dumt at købe ny cpu når du nu har en så god en...
Hvis du så køber ny CPU skal du jo aligevel have køleren af, så er vi jo lige vidt.
Jeg synes endten selv du skal tjekke det ellers lade en prof gøre det.
Hvis selv du har monteret den må du jo vide hvor meget køler pasta du har smurt på?!
Eller er det thermal tape? dette tape varmer nemlg tit mere end det køler...
Avatar billede tofferman Nybegynder
10. september 2002 - 17:25 #31
Enig med amd.
Du bør ihvertfald tjekke om der Både er kølepasta og køletape på, for så er den helt gal, og du bør fjerne tapen omgående. Mht. kølepasta bliver jeg lidt nervøs når der skrives "et jævnt lag". Der skal kun være en lillebitte smule, da det blot skal udjævne de små ujævnheder der er i kontaktfladerne.
Avatar billede bondy Nybegynder
11. september 2002 - 14:56 #32
hmm! nruger man kølepasta på en socket A ???? og hvis ja, hvad skal jeg sp købe ???
Avatar billede bbs Nybegynder
11. september 2002 - 15:25 #33
Køb Artic3, det er det næstbedste på markedet. Det bedste er lavet af ThermalTake men kan p.t. ikke købes i landet.
Avatar billede bondy Nybegynder
11. september 2002 - 15:34 #34
Virker kølapasta til en socket A og bruger man det til en socket A ?
Avatar billede bbs Nybegynder
11. september 2002 - 15:37 #35
Ja.
Avatar billede bondy Nybegynder
11. september 2002 - 15:38 #36
troede jeg ikke ! det vil sige hvi sjeg køber Artic3-pasta så vil det hjælpe ?
Avatar billede bbs Nybegynder
11. september 2002 - 15:41 #37
Yeps, så skal du bare smøre et meget tyndt lag på kernen af cpuen (midten der stikker op). Så bliver din cpu en del koldere.
Avatar billede bondy Nybegynder
11. september 2002 - 15:42 #38
hvor langtid kan det holde ???
Avatar billede bbs Nybegynder
11. september 2002 - 15:44 #39
Det holder hele livet..
Avatar billede bondy Nybegynder
11. september 2002 - 15:45 #40
iorden !! vil prøve at købe noget når jeg komemr ti lbyen næste gang !!!
Avatar billede amd Nybegynder
11. september 2002 - 16:12 #41
HUSK meget lidt, for hvis du putter for meget på virker det modsat!
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. september 2002 - 14:54 #42
Lukker du dit spørgsmål?