Avatar billede smukke Nybegynder
13. september 2000 - 11:50 Der er 16 kommentarer

Photoshop og billedstørrelse

Jeg har nogle gif-filer, der svulmer gevaldigt op i størrelse, hvis jeg går ind og ændrer deres størrelse.
Hvordan kan det være - og hvad gør jeg for at undgå det?
De er som sagt i gif-format, og jeg går ind og åbner dem i Photoshop, hvorefter jeg vælger: Billede - Tilstand - RGB (for at undgå, at billedet bliver nusset/sløret, når jeg ændrer størrelse) - derefter skifter jeg billedstørrelse og derefter ændrer jeg tilstand tilbage til indekseret, hvorefter jeg gemmer som gif-fil.
Avatar billede prodic Mester
13. september 2000 - 11:53 #1
ændrer du på størrelsen under Image->Image Size for så skal størrelsen jo blive større?

Ellers så er jeg ikke helt med på hvad du mener..så forklar det lige lidt nærmere.
Avatar billede prodic Mester
13. september 2000 - 11:57 #2
du ændrer på antallet af informationer i billedet, og disse informationer skal jo helt naturligt fylde lidt mere på din puter, så hvis du ændrer størrelsen under Image->Image Size så kommer de altså til at fylde lidt mere.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
13. september 2000 - 11:57 #3
uhmm det virker jo rimelig logisk hvis du forstørrer dit canvas (lærred) så fylder det også mere. :o)

Hygge fra Oscar
Avatar billede smukke Nybegynder
13. september 2000 - 11:57 #4
Jeg gør dem mindre - så troede jeg bare, de ville fylde mindre?
Avatar billede skott Nybegynder
13. september 2000 - 12:01 #5
Jeg forstår ikke en brik af spørgsmålet....skal du sætte billedet op eller ned i størrelse!!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
13. september 2000 - 12:03 #6
uhmm når du gør dem mindre.

beholder du så antallet af farver i giffen?

fordi når du sætter dem om til rgb skal du huske når du indexere til gif at du lige pludselig arbejder med 16 bit farver og mange af farverne er nye i forhold til det game billede da der er foretaget en del antialiasing på billedet da du mindskede det
Avatar billede smukke Nybegynder
13. september 2000 - 12:04 #7
Altså, hvor svært kan det være! HJÆLP!
Jeg går ind og ændrer højde og bredde under \"Billede\" --> \"Billedstørrelse\" (jeg kører dansk version af PhotoShop).
Jeg gør både højde og bredde mindre.
Derefter fylder selve filen MERE.
Forstår I nu??
Avatar billede skott Nybegynder
13. september 2000 - 12:06 #8
OK... Gemmer du filen i image ready... det skal du gøre...
Avatar billede osaka_san Nybegynder
13. september 2000 - 12:07 #9
skott> thjaa hvorfor det ? han kan jo osse gemme den i photoshop....
Avatar billede skott Nybegynder
13. september 2000 - 12:10 #10
osaka san>> jaja.. undskyld mig - han kan jo bare sige \"save for web\" i photoshop.. i know. Vi ved jo heller ikke hvad han skal bruge det til. Er det til tryk eller til web. ?
Avatar billede prodic Mester
13. september 2000 - 13:10 #11
hmm nu husker du vel at gemme det som en gif-fil og ikke den der normalt kommer frem under save-punktet. Det filformat du får der hedder nemlig PSD og det fylder en hel del mindre end dit tidligere gif-format.
For at gemme som en gif skal du vælge save for web eller export->Gif98A, men det er jo ikke sikkert at det er det.
Hvis det ikke er det så er jeg lige så meget i vildrede som de andre.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
15. september 2000 - 08:33 #12
Det er rigtig nok det som de andre skriver med at det er antallet af farver der får dit billede til at vokse. Du behøver ikke at lave dit billede om til indexeret før du gemmer det. Det vil automatisk blive gjort på det tidspunkt hvor du gemmer dit billede. Her skal du når du eksporterer dit billede sætte antallet af farver så langt ned som mulig (hvilket i photoshop vil sige 8 farver), det kan du gøre ved at lave et preview.

Det skal her også lige siges at det bedste du kan bruge her ikke er PhotoShop\'s standard udvidelse Gif98A, men f.eks. Ulead\'s Gif SmartSaver til netop PhotoShop. Du kan f.eks. bruge ImageReady som er specielt udviklet til netop det at billedet skal bruges til internettet (hvis vi snakker om produkter fra Adobe).

Ellers har Corel både deres Draw, photopaint og Xara der er bedre til netop det der med IF billeder. Også IrfanView der er et gratis program er god til det. Der er flere andre programmer der er shareware/freeware der er gode til at sætte billed størrelser ned på en fornuftig måde. Vi må heller ikke glemme PaintShop Pro eller MicroGraphx programmer.

Jeg håber at det var en forklaring som du kunne bruge og som gav dig et indblik i hvordan og hvorledes.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
24. september 2000 - 00:26 #13
Skott>

>>Vi ved jo heller ikke hvad han skal bruge det
>>til. Er det til tryk eller til web. ?

øhmm håber da gevaldigt ikke at han skal bruge dem til tryk, så ville jeg vælge Tiff i stedet :o)

/Oscar
Avatar billede giften Nybegynder
06. oktober 2000 - 01:55 #14
Hvor tit trykker du en gif???
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
12. december 2000 - 08:45 #15
Tid til at lukke spørgsmålet???
Avatar billede xtom2 Nybegynder
24. februar 2001 - 19:17 #16
yo smukke.. acceptér et svar her? :)