Avatar billede codevision.dk Nybegynder
07. september 2002 - 21:14 Der er 10 kommentarer

Total nybegynder

hej jeg er lige startet på c++, men har ingen bøger.

Har set denne kode på nettet.
// mit andet program i C++

#include <iostream.h>

int main()
{
  cout << "Hello Again World! ";
  cout << "Jeg er et C++ program";
  return 0;
}

men når jeg indsætter den i mit ´++ program vil det ikke virke og jeg har kompilet....
programmet jeg bruger er DEV-C++

Hvordan skal det starte og slutte det c++ source code.
Avatar billede codevision.dk Nybegynder
07. september 2002 - 21:24 #1
ville blive glad for noget hjælp :D
Avatar billede mbulow Nybegynder
07. september 2002 - 22:20 #2
Hejsa :)

Nu er jeg ikke helt med på hvad du mener med at det ikke vil virke, men lad os se på det :)

Der mangler ikke noget i det lille program du har skrevet i dit spørgsmål.

Hvis du copy/paste'r det ind i en .cpp-fil, kompilerer den, og du ikke får nogen fejl skulle alting jo være fint nok.

Hvis problemet er at det ser ud til at der ikke sker noget når du så kører programmet, er det jo noget helt andet. Når du kører sådan et simpelt program er det nemlig ganske sandsynligt at den åbner et DOS-vindue, skriver noget tekst, og lukker vinduet igen, uden at du når at opdage det.

Ganske irriterende, men det har nu en simpel løsning :)
(Hvis du altså arbejder på Windows... Ellers findes "pause" ikke)

Rediger din program til at se sådan her ud:

#include <iostream.h>
#include <stdlib.h>  //Skal inkluderes for at kunne bruge system-funktionen

int main()
{
  cout << "Hello Again World! ";
  cout << "Jeg er et C++ program";

  cout << endl;    //Synes bare lige der manglede et linjeskift :) hehe
  system("pause");
  return 0;
}

Så afsluttes programmet ikke før du har trykket på en tast, og du får tid til at opdage det :) Det system("pause") gør, svarer blot til at du selv skriver pause i en DOS-prompt
Avatar billede lasse37 Nybegynder
08. september 2002 - 17:10 #3
Du kan også inkludere conio.h og så bruge getch(); som pause istedet..
Avatar billede mbulow Nybegynder
08. september 2002 - 17:33 #4
Det har du ganske ret i :)

Jeg havde kun lige Dev-C++ 4 liggende da jeg testede, og det ser ud til at den har en mindre bug i getch(), så den først returnerer når man trykker på enter.

Men det ser ud til at være rettet i Dev-C++ 5 Beta, så den er endnu nemmere :)

Eksempel:

#include <iostream.h>
#include <conio.h>

int main(){
  cout << "Hello Again World! ";
  cout << "Jeg er et C++ program";

  getch();
  return 0;
}
Avatar billede thecoder.dk Nybegynder
09. september 2002 - 21:45 #5
hvis du bruger MS C++ skal du have
#include "stdafx.h"
Avatar billede kamikaze Nybegynder
10. september 2002 - 09:47 #6
thecoder.dk >> Da kun hvis du bruger MFC...
Avatar billede lasse37 Nybegynder
24. september 2002 - 01:43 #7
Hvad med at komme men nogle point dit svin...
Avatar billede coolstar Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:05 #8
Codevision.dk er deaktiveret - pointene uddelses når den genaktiveres..
Avatar billede coolstar Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:06 #9
vil jeg da tro han gør.
Avatar billede lasse37 Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:28 #10
Ja, her kommer pointene.. Har været ude og rejse.. :-)