Avatar billede nardus Nybegynder
12. september 2000 - 16:37 Der er 2 løsninger

CD-RW - hvor mange gange?

Er der nogen øvre begrænsning på, hvor mange gange, at man kan skrive på og overskrive en CD-RW skive?
Avatar billede gnarf Nybegynder
12. september 2000 - 16:53 #1
Indtil den ikke virker mere... Jeg har en enkelt skive som fulgte med til brænderen som er stået af. Dvs der er fejl samme sted hver gang jeg brænder på den.

De skriver jo de kan holde til over 1000 brændinger, og det kunne denne her så ikke. Derimod har jeg andre som har virket fint rigtig mange gange.

Jeg vil mene den vil virke til den bliver for ridset til at du kan læse eller skrive på den.
Avatar billede jonasj Nybegynder
12. september 2000 - 19:48 #2
Der er ikke nogen defineret begrænsning.
Det har noget med den generelle slitage, og ikke mindst opbevaring at gøre.
Afspilles den mange nedsætter det levetiden pga. slitage, men opbevaringen er nok det allervigtigste. Rent faktisk kan CD-medier ikke \"tåle\" luft. Jaja, det lyder åndsvagt, og nu brokker I jer sikkert allesammen, men det er faktisk sådan at der er adskillige forskellige partikler i atmosfærisk luft som reagerer (nedbryder) det plastmateriale, CD\'er er lavet af. Det tager under normale forhold mange år og vil sædvanligvis ikke være et problem.
Og som med så meget andet er hyppige eller voldsomme temperaturudsving heller ikke godt.

De 1000 gange overskrivning, som de fleste CD-RW producenter opgiver gælder selvsagt under optimale forhold - Dvs. CD\'en opbevares til enhver tid i brænderen eller i sin jewelcase i et uventileret miljø, og den afspilles ikke.