Avatar billede star-dk Nybegynder
06. september 2002 - 10:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed

Jeg har en php gæstebog kørende, som gemmer alle mine sql oplysninger i en .inc fil som skal ligge på serveren ellers melder den klart fejl....  Hvor sikkert er det at mine oplysninger ligger i denne fil ude på nettet? Der findes vel alverdens programmer til at opfange denne slags filer ?!?!
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 10:49 #1
PHP afvikles på serveren, og outputter HTML. Lige meget hvilket program folk bruger vil de *kun* modtage HTML. Ergo er der ingen problemer i at gøre som du gør.
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 10:50 #2
Eks:
<?php
mysql_connect("foo","bar","flaf");
mysql_select_db("giraf");
?>
Sådan kunne din mysql.inc se ud. Der udskrives på intet tidspunkt HTML til browseren/programmet, så PHP vil blot betragte det som endnu en databaseforbindelse der skal oprettes, og vil så gøre det.
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 10:50 #3
Og det var så svar. :)
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. september 2002 - 10:51 #4
Men hvad nu hvis jeg vidste at filen hed elefant.inc, og tastede det ind i adresselinien.
Ville jeg så ikke kunne se det som en tekstfil?
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 10:52 #5
Prøv det. ;)
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. september 2002 - 10:54 #6
Jo den ses sq som en ren tekstfil...

Det er da ikke så godt :\
Eller hvad?
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 10:55 #7
Så undgå at lægge det som inc-filer - jeg troede egentlig bare serveren outputtede som den plejer, men nono... :|
Derudover er det forhåbentlig relativt svært for folk at gætte sig til hvor din mysql-fil ligger.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. september 2002 - 10:56 #8
Kan man ikke bare ligge det som en .php fil så?
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 10:58 #9
Joda. :)
Avatar billede dmcn Praktikant
06. september 2002 - 11:13 #10
Hov - vi tager lige en konklusion til star-dk:
Omdøb din SQL-fil til mysql.php, så er der ingen problemer.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. september 2002 - 12:08 #11
Hehe
Avatar billede star-dk Nybegynder
06. september 2002 - 17:55 #12
Der er noget med man kan gemme en hjemmeside til offline brug, så hiver den vel også samtlige php filer ned på computeren og her igennem kan man så loade dem ind i f.eks. Notepad...  Ik sandt ?
Avatar billede dmcn Praktikant
08. september 2002 - 22:12 #13
Nope - selv når du gemmer en side, vil du kun modtage HTML'en, ikke PHP'en.
Avatar billede star-dk Nybegynder
09. september 2002 - 13:37 #14
Man kan da i øvrigt ikke åbne INC filer på min side.. kan det passe?
www.krybdyr.info/book/indstillinger.inc
Kan nogen se i denne fil ?
Avatar billede dmcn Praktikant
09. september 2002 - 13:48 #15
Nope - din serveradministrator ved lidt om hvordan man sætter server op, og har blokeret for åbning af inc-filer. Fornuftigt.
Avatar billede star-dk Nybegynder
09. september 2002 - 17:02 #16
Godt.. Mange tak for hjælpen n0rmality :o)
Avatar billede dmcn Praktikant
09. september 2002 - 17:13 #17
Jeg takker for point. :)
Avatar billede star-dk Nybegynder
09. september 2002 - 17:15 #18
:o))