05. september 2002 - 23:28Der er
6 kommentarer og 1 løsning
følg musen
jeg er ved at lave et lille spil hvor der er en figur der skal gå der hen hvor man klikker med muse, men som jeg har lavet det nu stiller den sig bare direkte derhen, hvordan laver man det så den lige så stille bevæger sig hen imod der hvor man klikkede??
>>hlj Delphi burde (jeg er ikke sikker) beregne det hver gang... Hvis du vil optimere kan du bare udregne en variabel til det, for du har ret i at det giver den samme konstant hver gang...
Jeg læste en gang en tutorial til noget DelphiX-programmering, hvor i der stod at alt hvad man kan udregne før spillet, udregner man. Så laver man store array's of Something og slår bare op i det hver gang i stedet for at lave samme udregning igen og igen og igen og igen, hvilket jo er med til at gøre spillet langsommere! ;)
hermandsen>> Nu er maskiner jo ret hurtige til at udregne matematiske funktioner nu om dag, jeg mindes bare om de dage hvor man købt specielle 80287 matematikprocessorer for at beregne flyende kommatal. De er jo indbygget i processorerne nu om dage.
Nogle steder laver man, som du også nævner, specielle sinus og cosinus tabeller for at 'bare' kunne lave et pointeropslag istedet for at beregne det.
Jeg kan bare godt lide at optimere ting så der ikke bruges mere resourcer end højst nødvendig.
>>hlj Jeg er helt enig, men tænk lige på de folk der sidder og programmerer Quake... Jeg vil godt væde med at de har nogle ret store tabeller som de bruger i stedet for udregninger!
Jeg mener endda at der i den tutorial jeg læste, stod at det var personen der stod bag Quake der havde sagt at det med tabeller var en god ting! :)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.