Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 17:56 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

MIn PC Fryser hele tiden, HVad gør jeg!??

HEjsa! Jeg har lige købt den nye ThroughBred Processor 2200+ og et Microstar KT3 Ultra2 motherbard. Jeg har installeret Windows XP, og de nyeste chipset drivere fra VIA, jeg har ikke opgraderet BIOS´en da motherboardet er så nyt at der ikke fides en nyere version.

Problemet er at computeren fryser i ny og næ. Hvis jeg f.eks forlader computren tændt, er den frosset når jeg kommer tilbage, til tider vælger den også bare at slukke af sig selv istedet for at fryse!??

Jeg har testet alle de andre componenter i computeren og det er med 100% sikkerhed CPU eller Motherboard der er problemet. Under Enhedshåndtering kan jeg ikke se nogle konflikter, hvad dælen kan det være, er jeg nødt tila t vente på en Bios opdatering fra MSI der klarer problemet eller har I nogle forslag til hvordan jeg kunne få lortet til at virke rigtigt??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2002 - 17:57 #1
hvor varm bliver/er CPU'en, når den fryser?
Avatar billede bbs Nybegynder
05. september 2002 - 17:57 #2
Har du installeret SP3 i XP? Det kan være at det vil hjælpe.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2002 - 17:58 #3
bbs => SP3? troede kun lige SP1 var udkommet ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2002 - 18:04 #4
bbs> det er til Win2k, ikke til XP
Avatar billede virtus Nybegynder
05. september 2002 - 18:09 #5
Pak den ind i tæpper hvis den fryser... =)
Avatar billede amd Nybegynder
05. september 2002 - 18:26 #6
Hvilken køler har du på?
- og BBS nu skal du ikke sige dette er spam, fordi der er blevet spurgt efter cpu temp.
Avatar billede bbs Nybegynder
05. september 2002 - 18:34 #7
Årk, så installer SP1, det er svært at følge med i når man bruger begge :-)
Avatar billede klinge Nybegynder
05. september 2002 - 18:41 #8
hvor kan man downloade SP3 til win 2000??
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2002 - 19:40 #9
klinge> Start>Update
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2002 - 20:17 #10
pc_lasse => lidt respons?
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 21:15 #11
sorry, men har ikke været hjemme. Sagen er den at jeg har skiftet grafikkort, harddisk, Bundkort, Cpu og Køler, men  i starten kom jeg kun Cpu og køler i og alt var ellers det gamle. Der havde jeg de samme problemer, altså computeren fryser og slukker spontant. Hvis jeg går ind spil eller programmer der kræver grafik går den også ned. Nu har jeg altså skiftet alle de andre dele, for det var meningen, og jeg har geninstalleret windows osv osv, og der sker sgu egl. det samme nu.......

Sjovt nok har det vildt meget at sige om jeg piller den ene side af kabinettet. Hvis kabinettet er slukket er CPuen mellem 59 og 68 grader og system temp er 52-60, men hvis jeg pille rsiden af falder det ca. 10-15 grader det hele. Men jeg skulle nu ikke mene at dette kan være grunden.

Jeg har lige købt den der Mist Twin CPu køler hos www.studiedata.dk, men måske betyder det noget at der er meget varmt inde i kabinettet.

men 65 grader skulle da ikke få systemet til at bryde ned skulle det?

Engang havde jeg et Asus A7V Bundkort og der frøs computeren også indtil jeg opdaterede BIOSén, problemet er at jeg har den nyeste BIOS der er lavet....
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 21:17 #12
Hvad er det jeg skriver,Hvis kabinettet er slukket = lukket
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 21:19 #13
Hvad er det der SP3 iøvrigt? og hvordan finder jeg det, har prøvet at søge som der stod klinge> Start>Update men der er kun en der hedder supoort??
Avatar billede 7degreez Praktikant
05. september 2002 - 21:26 #14
http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp SP=Service Pack og det er selvfølgelig fra MS$. Er der nogen ekstra prog. der starter med op, der kan være skyld i en konflikt?
Avatar billede amd Nybegynder
05. september 2002 - 21:29 #15
Okay.. så er det jo din CPU temperatur... og jo det er tit folk får problemer når den når de 65*.
Jeg ville anbefale dig en (som du skriver)MIST Silent twin eller en Silent viking.
Avatar billede 7degreez Praktikant
05. september 2002 - 21:30 #16
Skal jeg ik´ lige ha´ (du får 129,- Incl. porto) din gamle cpu og bundkort?
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 21:40 #17
Den der Mist er vildt lydløs, men det er underligt når computeren starter op, for de første 2 minutter er den næsten lydløs, men så tager fanden ved den, og jeg tror at det er strømforsyningen. så kører den langsomt op og larmer mere og mere

7Degrees: jeg har lige instalelret det hele så der er næsten ingen nye og unødvendige programmer. I enhedshåndtering er der dog den ekstra USB Port og et eller andet "PCI INput" der er gule spørgsmålstegn ved, men det skulle vidst ikke betydde noget, den ene er jo også bare en ekstra USB port
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 22:02 #18
Amd: Jeg har jo allerede en Mist Silent Twin, men måske jeg skulle finde mig et andet kabinet siden at temperaturen falder mere end 10 grader når jeg atger lågen af

Tror I det ville hjælpe meget at montere en ekstra blæser inden i kabinettet, jeg har nemlig en liggende, men mon ikke det kommer til at larme ubønhørligt, De der strømforsyningsblæsere larmer jo helt sindsygt, meget mere end den der Silent Twin jeg har....
Så næsten heller have den ene side åben
Avatar billede amd Nybegynder
05. september 2002 - 22:41 #19
Okay:D så du HAR twin:o)
Jamen den har jeg da ikke hørt andet end godt om.
Hvis du har et forholdsvist lille kabinet er det en rigtig god ide med en kabinetblæser.
Det hjælper en del.
de larmer ikke så meget hvis du køber en ny, de plejer at ligge på en 19 db!
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 22:51 #20
Jamen det er jo helt vildt....
Nu ligger CPUen på 54 grader og systemet er røget helt ned på 38 grader!! Hvor det før lå på 59 grader, kan det virkelig gøre 20 i forskel bare ved at pille siden af kabinettet!!
Det lyder jo helt sindsygt, men jeg kan altså ikke forstå at systemet går ned ved 60-65 grader...

Kan man køle det lisså langt ned med en kabinetblæser for det larmer vitterligt noget mere når man tager siden af...
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 22:54 #21
den har ikke chrashet siden jeg tog siden af, måske det her er løsningen på mit problem :)
Jeg ville gerne give jer alle point som tak for hjælpen, men der er kun 2muligheder i scroll boksen: bbs og amd hvad skal jeg gøre?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2002 - 23:00 #22
smid 3-4 blæsere mere i, helst 2 forneden og 2 foroven så du får et ordentligt gennemtræk ala skorstene!
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
05. september 2002 - 23:25 #23
ok, men hvad er så pointen med at købe en støjsvag køler hvis de der mange blæser BRAGER løs hele tiden ? kan en ikke gøre det
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2002 - 23:32 #24
jo, selvfølgelig kan en gøre det, men jo flere jo bedre.

jeg har f.eks. 2 stk. blæsere 12DBA siddende som beskrevet, udover dem er der de normale CPU/grsfikkortblæsere + 2 der afkøler harddiskene.

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
06. september 2002 - 10:50 #25
Ok, sagen er klar, Det hele kører perfekt nu efter at jeg har fjernet den ene side på kabinettet, men nu tænker jeg sgu på at få købt mig et nyt kabinet...
Skal det være det der Chieftec Dragon MidiTower DX-01B-D Black ELler hvad? Det ser ihvertfald fornuftigt ud både prismæssigt og udseendesmæssigt, men larmer det? I ingen af bedømmelserne skriver de noget om at det larmer eller ej....Jeg har i mit eget kabinet udskiftet strømforsyningsblæseren med en Pabst, men den brager derud af og lyder som en hel turbinehal
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2002 - 11:06 #26
jeg har lige købt et Chietec DA-01SL-D ATX Fileserver kabinet med en 340Watt PSU, pris med forsendelse 1267 kr. fra Studiedata, købt over nettet.
Bestilt i søndags, ankom tirsdag, samle og testet onsdag ;o)
Mit er i Silver, fås i sort og blå udgave.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. oktober 2002 - 16:35 #27
takker for pointene!

fik du købt et kabinet?
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
02. oktober 2002 - 17:37 #28
nope, jeg tror jeg venter lidt endnu, foreløbig har jeg nu P4 2000 In a Box istedet for, men hold da kæft hvor køleren larmer!
Jeg har ellers sat den i på 7 volt, men det er ligesom om hastigheden justeres af hvor meget computeren skal lave på en gang..??

Det er helt vilt som den larmer nå der laves noget, men når jeg tænder for den kan jeg næsten ike høre den, ved du noget om det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. oktober 2002 - 17:50 #29
jeg har også en P4 in box, en gang imellem kan jeg godt høre den, jeg har flere store blæsere der ikke larmer nær så meget.

Måske skulle du overveje en anden blæser til den.
Avatar billede pc_lasse Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:50 #30
ja, men hvilken?`
Helst en som larmer lige så lidt som "Mist Silent Twin"
(100% umulig at høre) gid de havde en p4 udgave af den...

Kan det virkelig passe at blæseren regulerer sig selv efter hvor varm processoren blir? Jeg vil have en der er tavs!!

hvad ville du købe?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:27 #31
jeg er helt blank på blæsere, prøv at stille spm. så får du nok nogle kvalificerede svar.