Avatar billede paask Nybegynder
05. september 2002 - 12:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Prototyping af _parent.

Jeg undrer mig over, at det ikke er muligt at prototype _parent ?!

Ved at skrive dette:

Mcp = Movieclip.prototype;
Mcp.r = _root;
Mcp.rb = r.ball;
Mcp.p = _parent.

Så er _root nedarvet til Movieclippet som r, dvs. man kan referere alle steder fra blot gennem r og ikke _root. På samme måde kan man forkorte henvisninger til clips, som her med ball og rb. Det virker fint og herligt og forkorter koden betydeligt.

Ligeledes ville jeg gøre det samme med _parent, men det virker blot ikke. Det ville nu være fedt hvis jeg kunne henvise til et andet clip som _parent._parent.box ved blot at skrive ppbox eller lign. Håber I kan følge mig...

Er der nogen der har en grund til dette? Jeg er egenlig bare nysgerrig da det undrer mig meget...
Avatar billede barklund Nybegynder
05. september 2002 - 15:02 #1
Når du ligger din kode på prototypen, så ligger du jo en statisk variabel til _root (der aldrig ændrer sig og ikke vil virke, i en movie, du loader ind i _level1, der nemlig læser r som _root af _level0 og ikke _level1) og det samme med ball, men parent skal jo bestemmes dynamisk, så den kan ikke defineres således...

Har du mx, for så kan det gøres med getter/setter eller watch men ellers må det blive en funktion:

Mcp.p = function() {
    return this._parent;
}

Så kan du istedet for:

_parent._parent.box

Skrive:

p().p().box

/Barklund
Avatar billede paask Nybegynder
05. september 2002 - 17:21 #2
Det har du selvfølgelig ret i Barklund, det er jo lige dér hunden ligger begravet ;0)

Idéen med funktionen er jo helt god nok, men så skal det gøres på samtlige clips og ikke bare i roden. Så er det næsten ligeså nemt bare at bruge _parent, selvom linierne bliver lidt kortere. Jeg bruger mx, så måske jeg lige skulle se på noget getter/setter værk?!

Alt andet lige, takker for input, det giver lidt mere mening nu. Smider du lige et svar?
Avatar billede barklund Nybegynder
06. september 2002 - 11:29 #3
Kan lige prøve med en getter/setter (og der er jo ingen setter, da den en read-only):

Movieclip.prototype.addProperty("p", function() { return this._parent }, null);

Er ikke helt sikker på syntaksen... Prøv en gang :o)

Mht. at det skal gøres på samtlige clips som du skriver kan jeg ikke forstå... Når du ligger det i prototypen, så findes den netop på samtlige clips... Og skal kun defineres i prototypen som jeg har gjort ovenfor - prøv selv!

Og et svar... :o)

/Barklund
Avatar billede paask Nybegynder
06. september 2002 - 15:16 #4
Hej igen barklund.

Du har da helt ret, as usual! Det er vel lige det med at læse ordenlig efter... Jeg tænkte på blot at definere p som en function på clippet, og ikke prototype funktionen, men det ville jo ikke være så smart ;0)

Jeg sidder ikke ved en maskine med Flash nu, men jeg vil prøve din syntax så snart jeg kan. Det ser ret smart ud på den måde - håber det virker.

Tak for hjælpen og forklaringen :0)

mvh
paask
Avatar billede barklund Nybegynder
06. september 2002 - 15:36 #5
...og tak for point...