Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 08:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

HASTER!!!!!!!!

Ligesom man kan få fat på dato: =Date() - og klokken: =time() - Hvordan kan man så få fat på ugenr.

Da det haster giver jeg flere point end det nok er værd!
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 08:27 #1
DatePart("ww", Date())
Avatar billede jkrons Professor
05. september 2002 - 08:27 #2
Du kan formatere en datocelle eller en tekstboks med en dato som "ww" uden anførselstegn. Det giver den pågældende dato's ugenummer. Der er ingen indbygget funktion, der umiddelbart returnerer ugenummer.

I Excel har du funktionen Weeknumber, men den findes ikke tilsvarnde i Access.
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 08:29 #3
to be exact you ned to tell Access that monday is the frist day of the week

DatePart("ww", Date(), vbMonday )
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 08:46 #4
jkrons - skriver noget om en at en pågældende dato kan finde ud af, hvilken ugenr. den hører til. Hvordan?
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 08:48 #5
XXX deosnt DatePart work?
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 08:49 #6
You can also use datepart to find the week number of ANY date
DatePart("ww", SomeDateField, vbMonday )
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 09:01 #7
Hvordan sætter jeg det ind i en tabel? Skal jeg overhovedet sætte det ind i en tabel?

I Dato og Klokkeslæt er der ikke noget format der passer!

Meningen er at man indtaster en start dato og en slut dato, som parameterværdi når man åbner en Forespørgsel/Formular. Disse datoer skal så finde ud af i hvilket ugenr. de ligger og hvilke ugenumre der er imellem de 2 datoer. Herefter skal den også finde ud af hvor mange lige ugenumre og ulige numre der er.

F.eks. har vi uge 1, 2 og 3, så skal den kunne registrere at der er 1 lige ugenr. og 2 ulige ugenumre.
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 09:05 #8
xxx This was NOT the original question!
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 09:07 #9
Nej! - Spørgsmålet har nok været dårligt formuleret af mig. Men min kommentar kl. 09:01:04 er det kun de første 2 linje jeg gerne vil have svar på, resten er lidt baggrund.
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 09:07 #10
In a query you can make a calculted field showing the weeknumber for the start date and slut date and from those two week numbers it should be easy enough to see which weeks are between. If you want to see each weeknumber then you have another problem on your hands
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 09:19 #11
Do you know how to do this in a query?
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 09:21 #12
Jeg har ikke prøvet. Mit første problem var blot om man overhovedet kunne finde ugenr. og hvordan!
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 09:26 #13
In a query you would just make a new column entering something like this.

ww: DatePart("ww",[Dato],2)

The query will not understand vbMonday so I use the value 2 instead!
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 09:50 #14
Min query er ikke vil med kommaer!
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 09:51 #15
vil med d = vild
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 09:51 #16
use ;
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2002 - 10:10 #17
did you get it to work?

and thanks :o)
Avatar billede xxx Nybegynder
05. september 2002 - 10:19 #18
Jeg fik det jeg efterspurgte!