Avatar billede agony2 Nybegynder
04. september 2002 - 22:54 Der er 14 kommentarer

FreeBSD

kan jeg ikke lige få lige info om FreeBSD ??

Er det en windown eller linux ting ??
Hvad kan det og hvad kan det ikke ?
Avatar billede bbs Nybegynder
04. september 2002 - 22:56 #1
Det er linux.

Det er til server, og det er rigtig godt. Et dejligt alternativ til en MS server som der bare koster kassen, freeBSD er som navnet antyder gratis.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. september 2002 - 00:35 #2
FreeBSD er >>>IKKE<<< Linux...

FreeBSD er et unix-baseret styresystem... det kan stortset det samme som Linux, plus og minus nogle ting... med andre ord: alt! og de småting det ikke kan findes der alternativer til, således at man kan opnå noget tilsvarende og eventuelt bedre.

taget direkte fra http://www.freebsd.org (hvor du kan læse meget mere):
<snip>
What is FreeBSD?

FreeBSD is an advanced operating system for x86 compatible, DEC Alpha, and PC-98 architectures. It is derived from BSD UNIX, the version of UNIX developed at the University of California, Berkeley. It is developed and maintained by a large team of individuals. Additional platforms are in various stages of development.
</snip>
Avatar billede skwat Praktikant
05. september 2002 - 08:25 #3
bbs:> vi to har hvist snakket sammen før omkring at du skal lade være med at udtale dig om til du ikke ved en skid om - nu må du lære det.

Agony2:> FreeBSD er et OS som så meget andet.
Avatar billede bbs Nybegynder
05. september 2002 - 18:02 #4
Ehm, bare fordi man tager fejl behøver man altså ikke slet ikke at vide noget. Men før jeg lytter til dig, så ta' lige et stavekursus.
Avatar billede postndk Nybegynder
05. september 2002 - 19:36 #5
nu skal denne tråd ikke ende med en stor gang mudderkastning, om man kan stave eller ej er slet ikke det vigtige her, men nemlig at agony2 får den hjælp han spørger efter. Når det er sagt så har du taget fejl BBS, for

*BSD har intet med linux at gøre.

*bsd kan bruges til både klient og server, som klient kan jeg faktisk godt anbefale det, installer det med X (grafisk brugerflade) og WindowMaker (design på det grafiske), installer de programmer du har brug for og du er kørende. HUSK *bsd er ikke Windows så du kan ikke spille windows spil (der findes div. emul's men ... hvis det er for at spille, så installer windows)

*bsd som server er ultimativt, web, ftp, mail osv osv server sparker r*v. det er vildt stabilt

agony2 hvis du vil have hjælp til at sætte det op på et tidspunkt så kontakt mig på icq : 127749544

håber du fik lidt indsigt ...
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. november 2002 - 15:32 #6
Agony2> Har du faaet svar paa dit sporgsmaal?

Hmm jeg maa faa installeret noget DK understottelse paa min FreeBSD Box. :)
Har lige faaet det grafiske til at virke.
Avatar billede mtrolle Nybegynder
22. december 2002 - 16:53 #7
hejsa!

Jeg har nu siddet og ledt og ledt og ledt på freebsd's ftp, men kan altså ikke finde nogle .iso-fil som jeg kan brænde ud!

Nogle der gider skrive et direkte link til en mappe eller til selve filen så jeg kan finde det?

//mtrolle
Avatar billede razz Nybegynder
29. januar 2003 - 23:18 #9
Håber lige jeg må indskyde et spørgsmål! Hvad er så forskellen mellem FreeBSD og OpenBSD?

/razz
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. januar 2003 - 17:30 #10
forskellen er lidt det samme som med forskellige linux distributioner - der følger en forskellig mængde software med... og disk-layoutet er heller ikke det samme...

faktisk er forskellen større end bare det... det er heller ikke samme kernels, der kører på de forskellige bsd'er...
Avatar billede razz Nybegynder
30. januar 2003 - 18:26 #11
Men er BSD så bare en fællesbetegnelse, eller hvad? Hvor mange slags er der?
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. januar 2003 - 18:55 #12
Nej, BSD er ikke en fællesbetegnelse.

BSD er det operativsystem, som Berkerly Universitet lavede. Dette er der så nogen forskellige grupper som har bygget videre på. Ud af dette er der så kommet de forskellige BSD varianter, som FreeBSD, NetBSD, OpenBSD og nogle andre.

BSD står for "Berkerly Software Distribution". BSD findes også i en kommiciel version.

Læs lidt om historien om Unix, BSD og Linux:
http://www.dwheeler.com/secure-programs/Secure-Programs-HOWTO/history.html

Og lidt historie om FreeBSD:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/history.html
Avatar billede razz Nybegynder
31. januar 2003 - 11:42 #13
Tusind tak skal i begge have. Så blev jeg endnu engang klogere. God weekend :-)
Avatar billede maro Nybegynder
25. maj 2003 - 18:05 #14
FreeBSD afstammer ikke direkte fra Barkeley's Unix.  Det var først i 1991 (samme år som Linux' opstandelse) der blev eksperimenteret med at porte BSD Unix til 386'eren.  Resultatet blev 386BSD, som Open-, Free- og NetBSD opstod af.

Det, der adskiller de tre 386BSD-forks fra Linux, er udviklingsmetoden.  FreeBSD bliver udviklet af en sammentygget gruppe af udviklere mens Linux bliver udviklet under en form for diktatur.

Selvom Linus Torvalds har det sidste ord, betyder det ikke at han ikke lytter på sine co-developers, for det gør han bestemt.  Det kan sammenlignes med lovændringer i Danmark, som den regerende skal godkende, før de træder i kraft.  Vi har aldrig set vores Dronning afvise en lovændring, når politikerne har vedtaget den.  Den dag det sker, vælter monarkiet garanteret.  Alle kan deltage i Linux' udvikling, men ændringer skal først godkendes af en lang række udviklere, før de til sidst ender hos Torvalds.  Desuden er det væsentligt mindre konfliktskabende at have én person, der bestemmer.

Hvad der resulterer i bedst software, må være oppe til det enkelte individ at afgøre.