Avatar billede jadr Nybegynder
04. september 2002 - 13:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Knapper der forbliver i celler?

Hej

Jeg har lavet et par sorteringsmakroer der aktiveres ved tryk på en knap (en formelknap). Mit ønske er at knapperne ligger "I" cellerne. Lige nu ligger de "Ovenpå", dvs rykker jeg celler, tilføjer rækker, kolonner osv osv, - flytter knapperne ikke med.

Jeg ville gerne have den til at blive "inde i" cellerne.. Muligt?

Så noget andet, er det egentlig helt fjollet at lave makroer til sortering? Hensigten er hurtigt at kunne sortere kolonner, frem for at skulle gå via menuen hver gang..

Ser frem til lidt respons.
Vær Hilset
Jakob
Avatar billede clemen Nybegynder
04. september 2002 - 14:12 #1
Hej jacob

Prøv at højreklikke på knappen og vælg format control. Så vælg fanebladet properties. Her skulle det være muligt at få knappen til at flytte med. Desvære ved jeg ikke om den kan ligge i en bestemt celle.

Peter
Avatar billede clemen Nybegynder
04. september 2002 - 14:16 #2
På dansk er det vist formater kontrolelement -> fanebladet egenskaber.
Der skulle være 3 forskellige muligheder
Avatar billede rvm Nybegynder
04. september 2002 - 22:31 #3
Du kan få det til at virke på denne måde:

Vælg dit objekt (kanppen)
Højreklik på knappen og vælg "Formater kontrolelement"
Vælg Fanen "Egenskaber"
Vælg punktet "Flyt og juster størrelsen sammen med celler"
Avatar billede jadr Nybegynder
05. september 2002 - 12:47 #4
Den måtte meget gerne blive i cellen, dvs nærmest smelte ind i. De funger ikke helt som ønsket nogen af de metoder I har beskrevet.

Men jeg kan da få den til at rykke fram og tilbage. Hvis jeg gør cellerne (kolonnerne) bredere/smallere, holder den formateringen. Det ville være rart hvis den tilpassede sig størrelse på cellen. Det ser ikke ud til at lykkes.

Tak for hjælpen !
J
Avatar billede bak Seniormester
05. september 2002 - 12:57 #5
du kunne nøjes med at farve din celle og skrive en tekst i den og hvis man dobbelklikkede på celle ville den køre en makro. Så slipper du for at have en knap. du skal bare indsætte denne her i arkets eget kodemodul (højreklik på arkfanen, vis kode) og ændre cellen til den du skal bruge og ligeså makronavnet.

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
If Not Intersect(Target, Range("d4")) Is Nothing Then
  Cancel = True
  Call min_sorterings_makro
End If
End Sub
Avatar billede jadr Nybegynder
05. september 2002 - 16:19 #6
Den prøver jeg, den ser god ud. Tak for dine points..!