Avatar billede rapp Nybegynder
02. september 2002 - 15:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sum

Jeg skal bruge et felt på min fakturaliste som viser totalbeløbet af feltet "Total inkl. moms"hvis feltet "Indbetaling" er sat til "mangler"
- hvordan skal den løses!!!???
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
02. september 2002 - 17:16 #1
Når du skriver totalbeløbet af feltet, mener du så summen af dette felt over flere rækker?
Jeg er også i tvivl om "Indbetaling" indeholder teksten "mangler", eller om du mener at feltet ikke er udfyldt.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
02. september 2002 - 17:22 #2
Kan det tænkes, at det du skal bruge er:
SELECT SUM([Total inkl. moms]) AS sumtotal FROM fakturaliste WHERE [Indbetaling] IS NULL;
eller
SELECT SUM([Total inkl. moms]) AS sumtotal FROM fakturaliste WHERE [Indbetaling] ="mangler";
(Syntaksen kan godt lidt anderledes. Jeg bruger ikke Filemaker Pro).
Avatar billede rapp Nybegynder
02. september 2002 - 22:10 #3
Har ikke afprøvet det endnu, men...
Indbetaling er en Valuelist hvor jeg kan vælge "mangler" eller "indbetalt" og
summen er af feltet "Total inkl. moms" (ikke over flere rækker). "Total inkl. moms" sidder én gang på hver "record". Det er diverse records der listes og i bunden vil jeg oprette et felt som viser summen af hvor meget jeg har ude at stå.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
10. september 2002 - 01:34 #4
En række er det samme som en record.
Hver række (record) indeholder bl.a. felterne "Total inkl. moms" og Indbetaling.
Hvis du skal beregne totalen af dit udestående, så er det lige præcis summen af feltet "Total inkl. moms" over alle rækker uden indbetaling.

SELECT SUM([Total inkl. moms]) AS totalUde FROM fakturaliste WHERE [Indbetaling] ='mangler';
(Jeg vil tro, at du bare sammenligner med strengen 'mangler', selvom det er en valuelist - prøv selv at undersøge.)

Hvordan du viser den valgte værdi i Flm Pro aner jeg ikke noget om :o)

Den viste select kommando summerer over ALLE rækker uden indbetaling, hvis der skal filtreres yderligere, skal der tilføjes flere kriterier i WHERE-delen.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
10. september 2002 - 02:09 #5
Jeg fik kigget lidt mere på Flm Pro. Det ser ud som om, at man bruger SQL på en mere felt-orienteret måde.

Måske virker noget i denne stil:
TotalUde = Sum( If(Indbetaling = "mangler", 0, [Total inkl. moms]) )
Avatar billede finn-l Nybegynder
14. september 2002 - 03:21 #6
Du kan skrive en kalkulation der siger:

Case(Indbetaling = "mangler";Felt 1;Felt 2)

Først bliver der testet for om feltet Indbetaling er lig med "mangler". Hvis det er sandt vises Felt 1. Hvis falsk vises Felt 2.

Hvis du ikke ønsker at vise noget hvis udsagnet er falsk skriver du "" (Dobbelt citationstegn) hvor Felt 2 står i formlen. Hvis du ønsker at indsætte enten fast tal eller tekst værdi skal du huske at have citationstegn omkring når det ikke er et felt du refererer til.

Finn
http://www.finns-planet.dk/