Avatar billede funkystuff Nybegynder
02. september 2002 - 10:30 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Låse celler

Jeg har et ark, hvor jeg skal låse alle celler, undtagen et par stykker. Kan det ikke lade sig gøre at låse dem så man slet ikke kan flytte markøren til disse celler? Således at man aldrig får en meddelelse om at de pågældende celler er låst, og man ikke kan redigere i dem?
Avatar billede Chewie Novice
02. september 2002 - 10:40 #1
Du kan ligge lidt VB ind, så hver gang der er en celle der bliver markeret uden for dit område - skifter den automatisk til en bestemt celle, bare en lille ide jeg fik :o)
Avatar billede funkystuff Nybegynder
02. september 2002 - 10:42 #2
Måske lidt over mine evner, mht. VB.
Avatar billede Chewie Novice
02. september 2002 - 10:47 #3
Jeg er heller ikke så stiv i VB .... men giv lige spm´et lidt tid så skal du nok få hjælp !!

Det kan jo godt værer det er en bedre løsning - som jeg kender til ??
Avatar billede janvogt Praktikant
02. september 2002 - 12:08 #4
Uden VBA kan det ikke lade sig gøre, men hvis man kombinerer denne simple kode sammen med arkbeskyttelse, vil man kun kunne markere ikke-låste celler:

Sub Beskyt()
    ActiveSheet.EnableSelection = xlUnlockedCells
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
02. september 2002 - 12:38 #5
Smart Jan, jeg troede slet ikke EnableSelection var så flexibel.
Tak for det... :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
02. september 2002 - 12:57 #6
Velbekomme :-)
Ja, den er rimelig effektiv.
Bruger man xlNoSelection kan man ingen celler markere overhovedet.
Avatar billede janvogt Praktikant
03. september 2002 - 16:04 #7
Nåede du videre funky?
Avatar billede funkystuff Nybegynder
05. september 2002 - 12:58 #8
Ikke rigtig. Kun at det ikke kunne lade sig gøre, uden VB. Og det kender jeg ikke meget til....
Avatar billede bak Seniormester
05. september 2002 - 13:04 #9
Funky -> hvis det skal være nemt, så højreklik på din arkfane, vælg "vis Koder" og indsæt denne kode. hver gang man aktiverer netop dette ark vil makroen køre automatisk

Private Sub Worksheet_Activate()
ActiveSheet.EnableSelection = xlUnlockedCells
End Sub
Avatar billede klausbobby Nybegynder
06. september 2002 - 10:27 #10
Janvogt -> Hvordan bruger du det i praksis??

Du indtaster koden i VB - gemmer den og indsætter den i regnearket eller hvad??
Avatar billede janvogt Praktikant
06. september 2002 - 10:47 #11
Som bak skriver, kan du bare højreklikke og vælge "Vist koder" på det ark det drejer sig om, og så indsætte (klippe/klistre) koden der.
Men bemærk, at koden kun fungerer sammen med, at arket beskyttes på normal vis.
Avatar billede phillips Nybegynder
10. september 2002 - 18:13 #12
Man behøver altså slet ikke at programmere - man kan da bare bruge Excels låse-funktion - også selvom man vil låse hele arket på nær et par celler:

1. Marker den eller de celler, der skal være åbne.
2. Højreklik på en af dem.
3. Vælg 'Formater celler' -> 'Beskyttelse'.
4. Sørg for, at der ikke er hak i 'Låst'.
5. Klik OK.
6. Vælg Funktioner -> Beskyttelse -> Beskyt Ark.
7. Klik OK.
Avatar billede bak Seniormester
10. september 2002 - 21:59 #13
Det er rigtigt, phillips, hvis man kun vil låse cellerne, men funky vil slet ikke have at man kan markere de låste celler celler, og så er man nødt til at programmere lidt.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
11. september 2002 - 11:22 #14
Så lykkedes det endelig. Tak for hjælpen! Bak, skulle have ½-delen af point, men der er ikke noget "svar". Skriv et....
Avatar billede funkystuff Nybegynder
11. september 2002 - 11:29 #15
Fik det til at virke! Bak ½-delen af point er til dig, men der er ikke noget "svar". Skriv et....
Avatar billede bak Seniormester
11. september 2002 - 11:56 #16
velbekomme Funky :-)
Avatar billede housemartin Nybegynder
31. marts 2005 - 00:41 #17
Har lige været inde og prøve det virker strålende, man kan så sætte en "kommentar" med "Låst" på de pågældende celler, så kommer man heller ikke til at prøve at skrive i dem