Avatar billede janegil Nybegynder
10. september 2000 - 21:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fungerer xsl:attribute i IE 5.5?

Jeg har prøvd å bruke xsl:attribute, se eksempel på http://kort.olivant.fo/~styrheim/xml/prisliste/attribute/attribute.xml.

Det fungerer fint når jeg transformerer offline med Sablotron. Men det ser ikke ut som om min IE5.5 (NT4.0) overhodet kjenner attribute-elementet? Er det noen der ute som får attributtene mine til å fungere med IE?
Avatar billede styrmand Nybegynder
10. september 2000 - 21:38 #1
Xml, ja, men xsl, tror jeg netop ikke er implementeret.
Avatar billede janegil Nybegynder
11. september 2000 - 08:30 #2
Jo, eksemplet mitt viser at XSL/T er implementert i IE. XML-sourcen min består av et tomt element, uten hverken innhold eller attributter. Så alt det du ser på skjermen i IE, er generert fra XSL stilarket. Men - xsl:attribute blir tilsynelatende ikke forstått.
Avatar billede getalife Nybegynder
12. september 2000 - 10:08 #3
Må jeg se koden?
Sablotron?
Hvilken server kører du det på?

/Getalife
Avatar billede janegil Nybegynder
12. september 2000 - 10:23 #4
Du må gjerne se koden, filene ligger i http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/prisliste/attribute/

Der ligger 2 stylesheets, sablotron.xsl og ie.xsl. Forskjellen mellom dem skal bare være at Sablotron og IE krever hvert sitt namespace for stylesheetet.

attribute.xml inneholder stort sett bare et tomt element.

Det er ingen server involvert i transformasjonen. Jeg kjører sablotron.bat i DOS-boksen, og FTP\'er den resulterende sablotron.html opp til web-serveren.

Sablotron er fra http://www.gingerall.cz/, en del av et prosjekt som heter Charlie, som er en serverløsning.

PS: Jeg har nettopp oppdaget at noe heter Microsoft MSXML3 technology preview, nå skal jeg prøve å installere den i \'replace mode\' og se om IE5.5 så forstår koden min bedre.
Avatar billede janegil Nybegynder
12. september 2000 - 10:29 #5
Avatar billede janegil Nybegynder
12. september 2000 - 10:37 #6
nyet. Ser ikke ut til at det hjalp med msxml3.
Avatar billede getalife Nybegynder
12. september 2000 - 11:01 #7
eh... hvorfor bruger du ikke serveren til at transformere din xml/xsl?
Så kunne du vel lige så godt bare lave det i ren html?!

Avatar billede getalife Nybegynder
12. september 2000 - 11:12 #8
Indsæt dette i anden linie i din XML fil
<?xml-stylesheet type=\"text/xsl\" href=\"sablotron.xsl\"?>

Dette er en klient-side løsning og desværre er det kun IE er understøtter XSL/XML klient-side (endnu).

Server-side løsningen kan du finde på http://www.w3schools.com
Men det kræver at der er ASP på serveren.
Siden er desværre nede lige nu..
Avatar billede swjensen Nybegynder
23. oktober 2000 - 21:56 #9
Du har bare lavet en slåfejl i din ie.xsl

Du har skrevet
<xsl:stylesheet xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/TR/WD-xml\">

men der skal stå

<xsl:stylesheet xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/TR/WD-xsl\">

Så virker det
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2000 - 10:56 #10
Takk!

Samtidig som jeg sender en sur tanke til debuggingen i IE. Hvis noe går feil, retunrerer den så vidt jeg kan se det originale stilarket uendret. Det er jo ikke godt for noe, bortsett fra at det har en forvirrende tendens til å _ligne_ på det resultatet man ønsker seg.

Sablotron gir da feilmeldinger! Når jeg ikke fanget denne med Sablotron er det fordi Sablotron skal ha korrekt namespace for XSL, som er
xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/1999/XSL/Transform\",
ikke hverken
xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/TR/WD-xsl\"
eller det jeg skrev.
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:07 #11
Kan du anbefale en XSL-editor? Helst en som har styr på å veksle mellom IE\'s namespacee, og det korretke W3C.

Jeg har en IBM XSL-editor, den lanserer faktisk en 3.variant:
xmlns:xsl=\'http://www.w3.org/XSL/Transform/1.0\'
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2000 - 12:10 #12
Jeg måtte også kommentere bort
<!-- <xsl:output method=\"html\" indent=\"yes\" media-type=\"text/html\"/> -->

Det var et output-element som vel bare gjentok hva som i alle fall er default i IE – IE transformaerer alltid XML til HTML. Men, den vil ikke finne seg i å ta ordrer.
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2000 - 12:15 #13
Fø. har jeg funnet et verktøy som kan vise den XSL/T-genererte HTML-koden:

http://msdn.microsoft.com/code/sample.asp?url=/msdn-files/027/000/543/msdncompositedoc.xml
Avatar billede getalife Nybegynder
24. oktober 2000 - 12:34 #14
Hmm.. hvad er der i vejen med Notepad?

/Getalife
Avatar billede janegil Nybegynder
24. oktober 2000 - 12:57 #15
Gammel og skjelven på hånden som jeg er, har jeg lært meg å sette pris på en streng HTML-editor som HoTMetaL, den slår ned på det minste avvik fra DTD\'en. Så jeg vil gjerne skrive XSL/T under like strengt oppsyn. (Du ser hvor mye stavefeil jeg lager her på Eksperten.)

Notepad kan ikke skrive unicode UTF-8. Den kan skrive unicode, jeg tror det er en slags UTF-16.

Jeg bruker Cold Fusion Studio. Den er omtrent som Notepad, kan slett ikke skrive unicode, men finner ut av å følge opp med \"</h1>\" når jeg selv skriver \"<h1>\".

Dessuten hadde det vært lekkert med en editor som kan kollapse greiner i XML-strukturen, på samme måte som default-stylen i IE gjør.