Avatar billede csharped Nybegynder
31. august 2002 - 17:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Centrering af <div>-box

Hvordan centrere jeg en en <div>-box, både horisontalt og vertikalt, så det er kompatibelt med både IE, Opera og Netscape. Jeg tænker her på centrering alene ved hjælp af CSS kode og ikke tabeller.

På forhånd mange tak :)
Avatar billede galleon Nybegynder
31. august 2002 - 17:11 #1
hvad med <center></center>
Avatar billede csharped Nybegynder
31. august 2002 - 17:15 #2
Det er jo et bud, men jeg tænker på centrering alene via CSS... like
"background-image: 50% 50%;"
Avatar billede lequet Nybegynder
31. august 2002 - 17:16 #3
<body style="text-align : center ;">

<div style="margin-left : auto ; margin-right : auto ; text-align : left ;>

</div>

Ved ikke lige hvordan du centrerer den lodret (eller hvad det hedder, men vil da lige se om jeg kan komme på noget :) Måske

<body style="text-align : center ; vertical-align : middle ;">
Avatar billede knudgert Nybegynder
31. august 2002 - 17:37 #4
Hvis det skal være 100% valid kode, så
http://kaboom.dk/works/wwwhitepapers/lodretcentrering/
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
31. august 2002 - 18:32 #5
Eller med java script:

Stadig fuldt valid kode, men mere vigtigt:

Virker stort set i alle browsere, heriblandt IE4+, Netscape(også nn4 hvis man gider skrive sine divs så de virker her også), Opera 5+, Mozilla samt IE og NS på MAC.

http://peterelkjaer.dk/exp/center.html
Avatar billede csharped Nybegynder
31. august 2002 - 22:57 #6
Alle meget gode svar... men... og der er et men... de har alle et eller andet men... enten bruger de javascript eller er ikke kombatible med både IE, Opera og Netscape eller virker ikke både hor og ver... det må da være muligt at lave det i ren ægte CSS 2 :)
Avatar billede lequet Nybegynder
31. august 2002 - 23:52 #7
Hos mig virker nedenstående (let modificeret version af knudgerts kode) i IE 6, Mozilla 1.0, Netscape 6 og 7 samt Opera 5 og 6... Meget bedre får du det nok ikke med ren CSS :)

body {
  text-align : center ;
}

.ditdiv {
  position : absolute;
  top : 50% ;
  left : 50% ;
  width : 500px ;
  height : 350px ;
  margin-top : -191px ;
  margin-left : -266px ;
  margin-right : auto ;
  margin-bottom : auto ;
  padding : 15px;
  overflow : auto;
  border : 1px solid black ;
}
    </style>
Avatar billede csharped Nybegynder
01. september 2002 - 00:17 #8
Perfekt... du er bare en knag ;-)
Avatar billede lequet Nybegynder
01. september 2002 - 00:23 #9
:) Så lidt da