Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 08:46 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Installation af Win 2000 Proffessionel

Når jeg, lige efter at have slet alle partioner med f-disk prøver at installere win 2000, siger den at den ingen disks kan finde. Hvis jeg opretter en primær, kan den heller ikke. Den siger at jeg skal tjekke at der ikke er virus på disken, og at der er strøm til! Hvad kan jeg gøre???

Mvh

Lasse Grosen
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 08:47 #1
Prøv at køre en ny F-disk. Altså slette alle partioner, og lave nogle nye (incl. disks)
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. august 2002 - 08:50 #2
1.Gør som viper siger, selvom du vist har gjort det?
  Men husk at sætte den ene aktiv

2.Fjern virus detectio, eller noget i den stil i bios

3.Prøv med en 98 bootdisk, har haft lignende problemer med winME bootdiske.
Avatar billede bbs Nybegynder
30. august 2002 - 08:51 #3
Har du sat den op til et filsystem?
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 08:51 #4
Ja, det kunne godt lyde som om der var gået noget galt i den "opsætning" i F-disk
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 09:33 #5
zyphon: Din nummer 2. tror jeg faktisk at jeg har til, kan det hjælpe at tege det af???

Jeg kender næsten ikke fdisk. Så hvis jeg kan få en nøjagtig vejledning til hvad jeg skal gøre... Både med at slette og lave den igen.

Det jeg har gjort, var at slette 2 partioner der var derpå. Så oprettede jeg en primær, nummer 1 i fdisk, og det var det. Jeg fik at vide at win 2000 selv ville lave den om til ntfs.

Håber i kan hjælpe, jeg vil gerne snart have den op at køre!

Mvh

Lasse Grosen
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 09:39 #6
Skal se om jeg kan huske det:

1) Slet alle (Menu 4 tror jeg nok)
2) opret ny (Svar NEJ til understøttelse af store drev) og skriv størrelsen du vil ha (C-Drevet)- Enter
3) Efter Enter burde den "køre/tælle". Derefter skriver du størrelsen af dit næste drev (D)(Hvis du ikke ønsker flere end C+D) trykker du bare enter.
4 Derefter angiver du den aktive del (Menu 3 tror jeg nok) - Denne skal være C (Altså det første drev.
5 Gå ud af F-disk og formater dine drev
6 Genstart
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 09:40 #7
format C: /u
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 09:40 #8
format d: /u
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 09:41 #9
Men jeg har c-drevet hvor jeg vil have det langt ind på. Mit d-drev skal forblive som det er, for der ligger en masse ting på...
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 09:42 #10
hvad betyder u-et?
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 09:47 #11
Så vidt jeg ved kan du ikke bare slette og oprette nye drev uden at slette HELE PC'en. Det er i hvert fald uden for min viden, men er rimelig sikker på at det IKKE kan lade sig gøre.

U'et!!! - JA?? Det ved jeg egentligt ikke *G*. Det er noget jeg engang fik af vide af en programmør. Den skulle formatere harddisken bedre!!! Meeen'øhhh Ja... Hvad det lige gør ved jeg ikke...
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 11:36 #12
Hvad så hvis jeg gør det her...
Tager kablet til mit d-drev ud, og sætter den til igen når hele installationen er færdig? Kunne man ikke det?
Er det forresten nødvendigt at tage strømmen fra den, er det ikke nok med kablet? Det sidder nemlig mega godt fast!
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 11:50 #13
Undskyld - Har jeg misforstået noget!!!.

Er det ikke meningen du skal dele din harddisk op?? (Hoveddisken)

Harddisk 1) Skal den deles?
Harddisk 2)???

Har du 2 harddiske??
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 11:52 #14
..... Jeg er tilbage på eksperten klokken 12.15 (frokost)
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 12:18 #15
..... Back
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 13:22 #16
Okay...
Jeg har 2 Seagate harddiske.
Master C: er på 20gb. Den er tom... Her skal win 2000 ligge
Slave D: er på 30gb. Der ligger en masse på som ikke må slettes.

Hvis det er muligt vil jeg gerne have mit C: lavet til 2.
En på 5 gb, hvor win 2000, og programmer skal ligge. Den skal vel være ntfs...?
Den anden på 15 gb, til underlige ting!

Hvad skal jeg så gøre???
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 13:26 #17
viper: Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal svar nej til underståttelse af store harddiske...!
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 13:28 #18
Hvis der er nogen der kan give mig en meget konkret vejledning med fdisk til følgende:
Hvis det er muligt vil jeg gerne have mit C: lavet til 2.
En på 5 gb, hvor win 2000, og programmer skal ligge. Den skal vel være ntfs...?
Den anden på 15 gb, til underlige ting!

Og Windows 2000 så også virker, så udløser det 200point...!

Det SKAL bare virke!
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 13:31 #19
Prøv at hør:

Hvis du vil splitte C i 2, skal du gøre som jeg har beskrevet før. Du skal svare nej til store, da den ellers kun vil oprette en partition. Hvis du gør som jeg tidligere har beskrevet virker det 100%.
Bare husk at skrive 5000 første gang du bliver spurgt om størrelsen (Det gør du hvis du svarer nej til store drev). Næste gang den spørger skal du bare trykke enter
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 13:43 #20
2 spørgsmål, så går jeg hjem og prøver!

1. Kan jeg godt pille mit d:-drev fra i mens...?
2. Under opret ny, skal det da være en primær? Der er jo 4 muligheder.

Tusind tak for hjælpen ind til videre...

Mvh

Lasse Grosen
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 13:49 #21
1) Hvis dit D-drev er en ekstra HD, piller du den af først
2) kør bootdisk
3) F-disk
4) Slet alle partitioner (Menu 4 mener jeg)
5) Opret ny (Primær)- Svar NEJ til understøttelse af store drev.
6) Når den spørger om størrelsen skriver du 5000. Derefter begynder den at køre/tælle igen. Når den er færdig kommer den op med resten af din HD plads - Her trykker du bare enter.
7) angiv primær HD (Mener jeg der står) - her skriver du den primære

Den har nu oprettet C på 5000 MB og lagt resten på D

Gå ud af F-disk

Genstart

format c: /u
format d: /u

Genstart uden bootdisk med Windows2000 Cd i cdrom drevet

Så skulle den gerne virke

Ellers skriver du bare igen.
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 13:50 #22
Når du har installeret windows slukker du PC'en, smider den anden HD i, og genstarter igen. Så bliver den sat ind til E, og du har nu reelt 3 HD - C,D og E
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 13:59 #23
Du er genial... Ind til videre. Har 5 minutter hjem på cykel, så prøver jeg. Og du skal nok få at vide hvis ikke det virker!!!
Avatar billede -viper- Nybegynder
30. august 2002 - 14:00 #24
Det skal nok virke hvis jeg husker rigtigt... Held og lykke
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 14:02 #25
Noget andet...
Selvom jeg instiller bios til:
Boot: cdrom, c, a
Så virker det ikke.
Så derfor har jeg før prøvet 2 ting:
1. På cd-en ligger der noget man kan lave en bootdisk på 4 diskettter med, det var med det at den skrev at der mangler disk.
2. Jeg går ind på cd-rom /i386 og starter winnt.exe.
Den overfører nu 800mb filer, men siger derefter at jeg mangler en hd!

Hvilken er best efter at jeg har gjort ovenstående?
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 16:51 #26
jeg tror at jeg har oprettet den rigtigt nu.
Men... den siger stadig at der ingen hd er!
Jeg tror at jeg ved hvorfor:
Ind ei mn standard CMOS Setup Menu, er der ikke nogen harddiske. Hvorfor kan den ikke finde dem? Jeg kan godt se dem i dos.
Har det noget at gøre med hvor jeg placere kablet på bundkortet?
Der er nemlig 2 sorte og 2 hvide porte på bundkortet. Den ene sorte er brugt til cd-rom. Det andet duede ikke, fordi at der mangler et enkelt hul i det blå kabel, men der er ikke lavet plads til det i den sorte port. Så jeg har puttet det i den hvide port..!
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 16:54 #27
Ind ei mn = inde i min!!!

Håber at i forstår miy volapyk!
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
30. august 2002 - 17:17 #28
Har du overhovedet haft d: drevet ti at virke??

Hvis du ikke har skal det stik fra D: drevet sættes ind i bundkortet og ike ind i et af de stik der sidder ud i forvejen, jeg har en ven som brugte et af dem der sad ud, og det gjorde det samme som det du siger.

Prøv det hvis du ikke allerede har gjort det på den måde..

En anden mulighed er at køre et program der hedder partion magic det kan selv registrere dit d: drev. Der er somme tider fdisk ikke er så godt til det.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
30. august 2002 - 17:17 #29
Har du overhovedet haft d: drevet ti at virke??

Hvis du ikke har skal det stik fra D: drevet sættes ind i bundkortet og ike ind i et af de stik der sidder ud i forvejen, jeg har en ven som brugte et af dem der sad ud, og det gjorde det samme som det du siger.

Prøv det hvis du ikke allerede har gjort det på den måde..

En anden mulighed er at køre et program der hedder partion magic det kan selv registrere dit d: drev. Der er somme tider fdisk ikke er så godt til det.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
30. august 2002 - 17:18 #30
Men hvis du ikke kan komme ind på cpu en er det selvfølgelig et dumt svar.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
30. august 2002 - 17:20 #31
Men ellers kan det værre at du er nød til at formattere dit d: drev før det virker.
Du har sikkert en masse vigtigt, men det kan værre at det er den eneste mulighed.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
30. august 2002 - 17:20 #32
Håber det virker
Avatar billede lassegj Nybegynder
30. august 2002 - 18:34 #33
Jeg har taget d-drevet fra...! Så det kan ikke være noget med det. Jeg er ved at tro det har noget med hvor på motherboardet jeg har sat den. Jeg var inde i en computerforretning, og han sagde at den SKULLE sidde på primær...

Kan du ikke lige forklare det her lidt bedre!:
Hvis du ikke har skal det stik fra D: drevet sættes ind i bundkortet og ike ind i et af de stik der sidder ud i forvejen, jeg har en ven som brugte et af dem der sad ud, og det gjorde det samme som det du siger.
Avatar billede -viper- Nybegynder
03. september 2002 - 11:14 #34
- Jeg tror han mener følgende: Der sidder nogle stik du kan smide HD (D) på. Det er ikke altid de virker 100% alle sammen. Så prøv at smide den i en anden, eller direkte i bundkortet...

Virkede det andet med F-disken???????????????
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 08:37 #35
Virker det efterhånden???
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
05. september 2002 - 19:18 #36
Okay jeg skal prøve at forklare det så:

Der er en primær og en sekundær "port". På din motherboard. Det drev som dit styresystem ligger på er ofte c: drevet skal altid være på primær.
Du har følgende muligheder:

Primær porten på motherboardet: På den skal du have din HD (C:) Den skal selvfølgelig sættes til master i jumperen, og på et af de andre stik skal du have din anden HD (D:) den skal være slave.
Sekundær porten: På den skal du have dit cdromdrev, brænder dvd ell. andet drev.

Sådan har jeg det på min cpu og det skal højst sandsynligt også være sådan på din, jeg håber det virker.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
05. september 2002 - 19:21 #37
DU skal også være sikker på at IDE-kablerne sidder ordentligt på. og rigtigt der er en rød sriplet linie som efter hvad jeg husker skal vende mod venstre når du står foran din cpu. Ellers ved jeg ikke men jeg mener det skulle stå på din HD???
Avatar billede lassegj Nybegynder
06. september 2002 - 14:17 #38
Jeg kunne ikke bruge ata 66-kablet. Jeg har brugt et almindeligt i stedet. Men jeg har bare brugt et enkelt, ikke 2.
Derefter kunne jeg godt installere win 2000.
Avatar billede -viper- Nybegynder
06. september 2002 - 14:37 #39
Tak for point. Jeg er glad for at det virkede.